Als er één roguelike populair is, is het wel Hades. Vlak voor gamescom kregen wij de uitnodiging om een game te spelen met als beschrijving dat het een soort Hades gameplay zou beloven. Dus met grote interesse zaten wij vorige week bij 13Z: The Zodiac Trials. De demo toonde flinke potentie, maar er is zeker nog werk te verzetten.
Word jij de volgende Zodiac?
In 13Z: The Zodiac Trials word je door de huidige Zodiac dieren uitgedaagd om te laten zien dat jij het in je hebt om de 13de Zodiac te worden. Om je te bewijzen moet je net als in Hades kleine levels doorlopen met een horde aan vijanden die op je afkomen. Het grootste verschil? Deze game gebruikt volledig 3D, dus je ziet niet constant het hele veld en je rug is open. Ieder personage heeft een stem en een eigen persoonlijkheid. Zo is het varken vrolijk en hulpvol, de aap wijs en de geit is kortgezegd een arrogante lul. Er zijn meerdere personages die je vrij kunt spelen met ieder eigen wapens. Wat ik niet helemaal snap nog is hoe de verschillende speelbare personages impact gaan hebben op het verhaal.
Gameplay is snel en fijn, maar mist verfijning
De gameplay is al erg goed, de verschillende personages en wapens voelen verschillend aan waardoor het leuk is om meer te proberen. Wel hebben ze allemaal een leercurve en een andere aanpak nodig waardoor je wel echt aan de besturing moet wennen. Van de power-ups die je kunt verzamelen heb ik niet het idee dat alles even nuttig is, maar dat kan liggen aan onafgemaakte balancing. Sommigen voelen namelijk weer overpowerd aan. Zoals bijvoorbeeld lightning powers die je constant sterker maken. Natuurlijk heb je ook permanente upgrades die je in de hub kunt upgraden. Tijdens de demo was er niet veel te doen in de hub, maar uiteindelijk moet er meer te doen zijn.

Waar ik nog niet over uit ben is of de game echt haalbaar is op deze manier. Zo kunnen vijanden dus constant overal spawnen en vanaf aanvallen. Je moet dus 360 graden op blijven letten, maar dat lukt niet altijd en de game is best onvergeeflijk met schade toebrengen. Met bijvoorbeeld Hades had je een goed zicht op het hele veld. Ik hoop wel dat hier wat voor in de plaats komt. Geen indicatie hebben en de hoge schade maakt het in sommige levels onmogelijk om echt alles te ontwijken.
Hoewel de game er verder over het algemeen uitstekend al uit ziet qua stijl missen sommige animaties nog en zijn de uitdagingen in het spel niet even goed uitgedacht. Zo moest je de echte Monkey Zodiac vinden uit verschillende dubbelgangers, maar de indicatie was, maar heel even zichtbaar dus als je het mistte, had je pech. Dat soort kleine dingen moeten nog aangepast worden.
Voorlopige conclusie
13Z: The Zodiac Trials heeft een goede basis, maar is nog niet af. De gameplay doet veel denken aan een 3D Hades met dezelfde soort opbouw als die game. Op een stage moet je alle vijanden verslaan en vervolgens krijg je een power-up. De game heeft een goede uitdaging, maar houdt nog niet echt rekening met het 3D-aspect. Er is totaal geen indicatie of er vijanden achter je spawnen en met hoevel schade één aanval is kan dat frustrerend werken. Ook zijn sommige uitdagingen nog niet helemaal goed uitgedacht, maar gelukkig staan de devs nog open voor feedback. Ik ben in elk geval benieuwd naar meer.