Home Reviews Game Review Midnight Murder Club – uniek, maar voelt niet af

[Review] Midnight Murder Club – uniek, maar voelt niet af

Velan Studios is een bijzondere developer. De games die ze maken liggen erg ver uit elkaar. Zo begonnen ze met Mario Kart Live: Home Circuit, daarna kwam Knockout City, een Hot Wheels game en een VR game. Nu zijn ze beland bij Midnight Murder Club, een spel wat is uitgegeven door PlayStation. De game moet een chaotische partygame zijn en het heeft zeker goede ideeën, maar weet niet alles volledig uit te werken.

Simpel, maar chaotisch

Het uitgangspunt is heerlijk eenvoudig maar doeltreffend: jij en maximaal vijf andere spelers worden in een pikkedonker landhuis gedropt, gewapend met slechts een zaklamp en een revolver. In de standaardmodus is het spel simpel opgezet: maak zo veel mogelijk kills in free-for-all. Dit terwijl het er ook alles aan doet om spanning, jumpscares en chaos toe te voegen. Zo is je zaklamp nodig om vallen te ontwijken en te zien waar je heen gaat, maar het verraadt je positie ook. Door het toevoegen van proximity voice chat kun je de andere spelers de stuipen op het lijf jagen.

De gameplay is waar Midnight Murder Club écht in uitblinkt. Alles draait om het spel tussen licht en duisternis. Zo noemde ik al hoe je zaklamp een dubbelzijdig zwaard is, maar ook je geweer is dat. Alle kogels die je afvuurt laten een lichtstreep achter. Praten kan voor een grappige situatie zorgen, maar je ook verraden aan mensen die jij niet ziet.

Meerdere modussen

Het spel heeft in de basismodus verschillende opties zoals free-for-all en team deathmatch. Maar ook speciale modussen zoals Thief in the Night waar je waardevolle objecten moet vinden, headhunters waarin je totems moet vernietigen of moet verdedigen. Daarnaast kun je nog de Wildcards modus kiezen voor de gameplay met verschillende power-ups die de game volledig op zijn kop gooien of een PvE optie met Graveyard Shift.

Op zich is er dus redelijk wat variatie in de gameplay, maar helaas is er niet echt veel variatie in de wereld. Nu denk je misschien: het is donker, dat is niet nodig. In essentie is dat een ding ja, maar dat concept wordt toch snel eentonig. Wat meer variatie in levels, mansion designs is erg welkom in het spel. Dus hopelijk zal hier wat voor toegevoegd worden. Met de juiste vriendengroep valt het wat minder op, maar als je met vreemden speelt, is het sneller eentonig.

Gemaakt voor vriendengroepen

Het spel is gemaakt om echt met vrienden te spelen. Sowieso maakt het voice chat veel leuker, maar ook de chaos is grappiger met mensen die je kent. Het is daarnaast ook gemakkelijk gemaakt om met vrienden te spelen. Niet alleen is de game onder de 2 Gb op PlayStation, ook op pc is het maar 5 Gb en kan het op zeer oude pc’s draaien. Niet alleen is de game, maar € 9,99, als één speler de game heeft kunnen vijf anderen gratis meespelen met de Guest Pass. Die versie is gratis te downloaden.

Graphics & Audio

Hoewel het spel als genre geen horror classificatie heeft en de stijl van de game een getekende cartoonstijl heeft, voelt het af en toe wel zo. De griezelige sfeer in het huis en de mystieke elementen zorgen voor wat spanning en schrikmomenten, maar het is zeker niet zo erg als in een game als Phasmophobia. Wat opvallend is, is dat de game veel details in het huis stopt, terwijl je het nooit echt volledig ziet.

Qua geluid is er gekozen voor een minimalistische ervaring. Geen spannende muziek, maar puur geluidseffecten en stemmen van de proximitychat. Hierdoor kun je je echt focussen op wat er om je heen gebeurd. Van opengaande deuren en voetstappen tot stemmen van tegenstanders en teammates. Het is een unieke, maar uitstekend werkende keuze.