Home Reviews Game Review Just Dance 2023

[Review] Just Dance 2023

Alweer ruim tien jaar geleden verscheen Just Dance voor het eerst op onder andere de Wii, na het succes van het eerste spel verscheen er ieder jaar een nieuw deel en tot 2016 soms zelfs extra versies. De innovatie en nieuwe toevoegingen zijn echter redelijk achter gebleven en de sleur zat er dan ook goed in. Vandaar dat ik sinds 2019 al geen nieuwe Just Dance heb gespeeld. Ubisoft zegt echter dat er een nieuw tijdperk voor de franchise is aangebroken dus dat testen we graag even uit voor jullei.

In 2009 maakten we met z’n alle voor het eerste kennis met een gloednieuw dansspel genaamd Just Dance. Sinds de release brengt Ubisoft ieder jaar traditiegetrouw een nieuw deel uit, waarmee spelers in ieder geval met nieuwe liedjes aan de slag kunnen gaan. Zo af en toe wordt er een nieuwe modus toegevoegd, maar de afgelopen jaren is er best weinig vernieuwd in de serie. Toch belooft Ubisoft ons dat er met Just Dance 2023 Edition een nieuw danstijdperk aanbreekt. Maar wat betekent dit precies en klopt dit eigenlijk wel? Je leest het in deze review!

Wat is nu Just Dance?

Tja aangezien Just Dance een enorm grote doelgroep heeft, zal niet iedereen van het spel afweten. Zeker ouders die kijken naar cadeaus voor hun kinderen. Dus daarom begin ik even met een korte uitleg wat Just Dance is en hoe het werkt. Zoals de naam al doet vermoeden is het een dansspel. Als speler moet je met een controller in je hand de danspasjes op de TV nadoen. Hoewel de game alleen de bewegingen van je controller oppakt, is het altijd stukken leuker om echt alles na te doen wat je na kunt doen. Dit maakt het bovendien een betere work-out. De controller die je gebruikt is of een smartphone of een Switch Joy-Con. De laatste optie is echter alleen mogelijk bij de Nintendo Switch. Het kan dus slim zijn om polsbandjes aan te schaffen wanneer je het spel haalt op een ander apparaat.

Wanneer je je controllers hebt gepakt kun je één van de nummers kiezen in het spel en beginnen met dansen. Wat je moet gaan doen kun je onderaan in het scherm zien. Hier komen afbeeldingen naar voren met de volgende move die uitgevoerd moet worden. Hoe nauwkeuriger je het nadoet, des te hoger je score.

Het nieuwe danstijdperk

Ubisoft heeft dus dit jaar wat elementen vernieuwd in het spel, van een nieuwe user interface, die nu bovendien gepersonaliseerd is, tot de vernieuwde leveldesigns. De levels zijn nu minder statisch dan vroeger. Zo zijn de werelden gedetailleerder, maar ook zal de camera wat meebewegen. Het is een leuke toevoeging, maar persoonlijk valt het tijdens het dansen niet extreem op aangezien je vooral gefocust bent op wat je moet doen en wat er aan gaat komen.

Daarnaast merk je dat Ubisoft meer inzet op online gameplay. Zo is de abonnementsdienst vernieuwd, maar zijn ook alle nummers in eerste instantie alleen online te spelen. Om deze allemaal op je apparaat te krijgen is er op de Switch zo’n 6,5 GB nodig. Op andere apparaten kan het wat hoger zijn. Dit is bovendien ook zo voor versies die je in de winkel koopt. Er zit namelijk geen kaartje meer bij, alleen maar een downloadcode. Deze “vooruitgang” pakt wat mij betreft wat slecht uit aangezien dit een spel is met veel kinderen. Als je niet oplet en je gaat naar een vakantiehuisje zit je straks zonder internet en zonder werkend spel.

De nieuwe abonnementsdienst van Just Dance, Just Dance Plus, valt eerlijk gezegd ook tegen. Zo bevat het minder nummers dan de voorganger. Je krijgt een aantal nummers er bij, maar het aanbod valt nu nog erg tegen. Er komen wel meer nummers aan, maar hoe snel en hoeveel is nog maar af te wachten. Je krijgt wel andere bonussen, maar die waren tijdens het spelen voor de review ook nog niet bekend.

Het laatste punt waardoor het duidelijk is dat Ubisoft op online inzet is de toevoeging van online spelen tegen vrienden. Je kunt nu gemakkelijk met vrienden online gaan spelen en samen dansen terwijl je waar dan ook bent. Klein nadeel hieraan echter: de optie om met vreemden online te spelen is verdwenen. Waarom? Echt geen idee en eigenlijk is dat ook wel jammer. Tegen vreemden spelen was geen bijzondere optie, maar wel leuk. Dit cementeert een beetje mijn gevoel dat Just Dance eigenlijk gewoon een live service game moet worden met updates en DLC in plaats van ieder jaar een nieuwe game.

Dit heeft ook te maken dat de overige aanpassingen zoals hoe avatars werken en het verzamelen van voorwerpen eigenlijk niet boeiend zijn. In plaats van een gokautomaat is er nu een levelsysteem wat vooraf al bepaald wat je kunt vrijspelen als je een level omhoog gaat. Het geeft zelfs dus wat minder spanning of je net dat ene element krijgt wat je zo graag wilde. Totaal gezien blijft echte vernieuwing dus uit.

Onnodige haperingen

Wat me erg opviel, is dat het menu erg traag is en veel van de nummers framerate problemen hebben. Geen hele grote, maar voor een game wat om timing draait, is wat hapering al enorm irritant en als Ubisoft het niet oplost, zou dat bijzonder kwalijk zijn voor een spel als dit. Echter, over het algemeen is het speelbaar en precies wat je wilt van Just Dance. Dansen op verschillende leuke nummers

7.5
Vorig artikelNeed For Speed™ Unbound is nu verkrijgbaar
Volgend artikelPrime Video presenteert nieuwe trailer van het derde seizoen van Tom Clancy’s Jack Ryan
review-just-dance-2023Just Dance 2023 brengt wat vernieuwing en verbeteringen naar de langbestaande franchise. Echter zijn deze wat mij betreft niet genoeg om echt een nieuwe betere ervaring te bieden. Het teruggaan van Just Dance unlimited naar Just Dance + is voor mij ook een flinke tegenvaller zeker aangezien de subscriptie ook niet al te goedkoop is. Just Dance blijft een goede workout, maar eerlijk gezegd is een live service game met DLC veel logischer voor deze serie.