Home Reviews Game Review Call of Duty: Black Ops 7

[Review] Call of Duty: Black Ops 7

Call of Duty Black Ops 7 probeert opnieuw indruk te maken met snelle gameplay en enkele nieuwe modi. Maar slaagt het spel erin om echt te vernieuwen? Het tempo ligt hoog met veel actie, maar het lijkt niet voldoende om trending te blijven.

De nieuwe Black Ops 7 is vooral fast paced. Hoewel er nieuwe spelmodi aanwezig zijn, voelt het spel niet heel vernieuwend. Het bewegen en schieten is grotendeels hetzelfde gebleven, behalve dat je nu wall jumps kunt maken. Wall jumps zorgen voor een andere dynamiek met meer opties om gebouwen binnen te kunnen, maar in de basis blijft het spel gelijk.

Campaign: Oké met vrienden, een solo misser

Een opvallende toevoeging is de online multiplayer campaign voor vier personen. Dit klinkt leuk, maar als je geen vier vrienden online hebt, wordt het lastig. Random spelers hebben vaak geen headset, waardoor communicatie vrijwel onmogelijk is. Mensen rushen door de levels heen, NPC’s schieten redelijk terug, maar het zijn er vooral veel en ze komen van de meest willekeurige plekken. Het verhaal is vergezocht en futuristisch, met elementen die doen denken aan Stranger Things. De campaign beslaat 11 missies en een endgame. Uit cijfers blijkt dat slechts 19% van de spelers een badge heeft voor het voltooien van de campaign, wat aangeeft dat veel spelers het niet interessant vinden. Met vier vrienden is dit een mooie modus, maar voor solo-spelers is het een misser.

Skirmish: Tactisch steekspel zonder communicatie

Naast de campaign introduceert Call of Duty ook Skirmish: teams van 20 personen strijden op grotere maps met dynamische doelen zoals zones veroveren, explosieven plaatsen of data uploaden. Je kunt gebruikmaken van voertuigen, wingsuits en grapple hooks. De nadruk ligt op snelle gameplay, maar communicatie is cruciaal. Spelers hebben geen headset of er zijn veel storende geluiden op de achtergrond. Hierdoor is een goede voicechat en dus samenwerking onmogelijk. Hierdoor speel je solo in een modus die samenwerking vereist. Voeg daaraan een wapen als de XRK Stinger Railgun toe (thermisch zicht door muren heen en kan ook nog door meerdere muren en objecten heen schieten) en je spelplezier daalt met de minuut. Skirmish heeft potentie, maar door gebrek aan tactiek en communicatie laat ik het links liggen.

Zombies: voor ieder wat wils

Zombies gaat verder waar Black Ops 6 stopte. Je begint klein en verdient punten door zombies te doden om nieuwe gebieden vrij te spelen. Er zijn verschillende opties:
• Standaard: Klassieke modus op Ashes of the Damned, met hoofdmissie, easter eggs en side quests. Er is geen limiet op rondes, wat zorgt voor stressvolle fast paced actie. Je krijgt geen hulp en moet alles zelf ontdekken, maar er zijn genoeg ‘experts’ die alle tips and tricks delen.
• Directed: Klassieke variant maar met begeleiding en hints, story-based en vriendelijker voor reguliere gamers. Deze modus is nog niet beschikbaar en komt met season 1.
• Survival: Mijn favoriete zombiemodus. Een kleine map, meerdere rondes. Overleef zo lang je kan. Dit brengt mij terug naar Town van Black Ops 2 waar ik uren heb weten te overleven. Momenteel nog maar 1 map waar je wel snel bent uitgekeken. De hoop is dat er snel nieuwe maps komen met een mysterybox, pack and punch etc.
• Cursed: Hardcore modus waar je start met een pistool en zonder minimap. Je moet relics verzamelen voor extra krachten en uitdagingen.
• Dead Ops Arcade 4: Arcade-achtige modus met unlimited ammo en top-down view. Je kan echter ook kiezen voor een first-person perspectief. Omdat je unlimited ammo hebt kan je een stukje tape op de trigger plakken en gewoon rond blijven lopen. Waarschijnlijk als grap bedacht op een bedrijfsuitje. Onrealistisch en mag wat mij betreft direct de prullenbak in.

Multiplayer: same same

De reguliere multiplayer biedt weinig nieuws. Oude maps zoals Raid, Hijacked, Express en Nuketown keren terug in een nieuw jasje. Grafisch verbeterd, maar te gelikt en kunstmatig, wat het minder realistisch laat voelen. Er zijn ook veel nieuwe maps waar het elke keer weer zoeken is naar de beste route en plekken. Het is hierdoor nog even wennen en je hebt vaak geen idee van waar iemand je neerschiet. Wall-jumps brengen nieuwe mogelijkheden, maar sommige plekken zijn onbereikbaar door grenzen. Dit zie je bijvoorbeeld bij het stuk in het midden van Hijacked, waar je niet bovenop kan komen. Bij multiplayer maar eigenlijk in alle Call of Duty spellen vind ik het fenomeen Call of Duty-timing toch wel het meest bijzonder. Ik kijk naar rechts, ik kijk naar links en nog een keer naar rechts. Ik steek over en opeens word ik van rechts neergeschoten. Dit kan frustreren tot op het bot en het is maar goed dat de voicechat niet altijd aan staat. Het prestige systeem zorgt voor een eindeloze grind waarmee je weer uren in het spel gezogen wordt. Het is jammer dat er gekozen is voor het vrijspelen van attachments op basis van wapenlevels en niet je algemene levels. Hierdoor moet je ook wapens gebruiken die je helemaal niet fijn vindt. Als Black Ops7 straks geïntegreerd wordt in Warzone zal je wel weer moeten om de premium loadouts te kunnen maken.

Conclusie

CoD probeert met Black Ops 7 te vernieuwen, maar slaagt daar niet volledig in. Gezien de dalende spelersaantallen lijkt Battlefield momenteel een voorsprong te hebben. Spelers vragen niet om grote ingewikkelde vernieuwingen, maar om actie tegen hackers, een realistischere movement en een stabiele gameplay. Black Ops 7 biedt snelle actie, maar mist de echte vernieuwing die fans hopen te zien.