Home Nieuws Knuffels, klopjes en Cupcake: zo dol zijn we op onze auto

Knuffels, klopjes en Cupcake: zo dol zijn we op onze auto

Afbeelding van Pexels via Pixabay

Voor veel Nederlanders is de auto veel meer dan alleen een praktisch vervoersmiddel. Na jaren van dagelijks woon-werkverkeer en vakantieritten, voelt een auto voor sommigen als een trouwe metgezel — bijna als een lid van het gezin. Uit onderzoek* van Marktplaats blijkt zelfs dat één op de vier Nederlanders hun auto als onderdeel van hun identiteit beschouwt. En opvallend: 10% geeft toe beter voor hun auto te zorgen dan voor zichzelf.

Klopjes, praatjes en koosnaampjes

De emotionele band met de auto gaat verder dan je misschien zou verwachten. Zo geeft 26% van de Nederlanders hun auto af en toe een aai of een bemoedigend klopje. Ook praat 24% weleens tegen hun voertuig, bijvoorbeeld tijdens een pittige helling of na een lange rit. Ruim één op de acht (13%) heeft hun auto zelfs een naam gegeven — onder jongeren onder de 35 ligt dat aantal nog hoger (25%). De variatie in namen is groot: van ‘Groen Monster’ en ‘Rood Dopje’ tot ‘Cupcake’ en ‘De Kikker’. Daarnaast ziet 19% hun auto als mannelijk (“hij/hem”), terwijl 10% juist spreekt over “zij/haar”.

Zorg en toewijding

De liefde voor de auto uit zich ook in de verzorging ervan. Meer dan een kwart (26%) voelt zich schuldig als de auto vies is, en bij vogelpoep grijpt 43% direct naar een doekje. Een op de vier Nederlanders heeft wel eens extra geld uitgegeven om hun auto mooier te maken, bijvoorbeeld met nieuwe velgen, lak of bekleding. En 13% trakteert hun auto vaker op iets leuks (zoals een wasbeurt of autoparfum) dan zichzelf (denk aan een massage of kappersbezoek).

Afscheid valt zwaar

Het is dan ook geen verrassing dat afscheid nemen van een auto moeilijk kan zijn. 41% van de Nederlanders zegt verdrietig te worden bij het idee hun auto te moeten verkopen. Van degenen die ooit een andere auto hadden, bewaart meer dan de helft (51%) nog foto’s van hun vorige voertuig. Een kwart (24%) geeft zelfs aan hun oude auto soms te missen, en 26% heeft het kenteken ooit opgezocht om te zien of deze nog rondrijdt. Sommigen gaan nog een stap verder: 17% heeft spijt van de verkoop en 11% heeft zelfs gehuild bij het afscheid.

Lang met je auto doen

Aleksandra Vidanovski, woordvoerder van Marktplaats: “De sterke emotionele band verklaart mogelijk waarom het Nederlandse wagenpark tot de oudste van West-Europa behoort. Mensen blijven lang rijden in hun vertrouwde auto. En als het moment van afscheid daar is, wil je natuurlijk zeker weten dat je een goede keuze maakt voor je volgende auto. Daarom adviseren wij om bij de aanschaf hulp te vragen aan een van de vele ervaren dealers op ons platform. Zij helpen je met hun expertise snel verliefd te worden op je nieuwe auto. En als je verkoopt via Marktplaats, kun je ook zien bij wie je geliefde bolide terechtkomt.”

*Onderzoek uitgevoerd door MarktEffect in opdracht van Marktplaats onder een representatieve
groep van 1011 Nederlanders in mei 2025.