In 2017 verscheen The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Een game die met de Zelda-franchise een compleet nieuwe richting insloeg en een creatief physics systeem had. Nintendo heeft met de game talloze awards in de wacht gesleept en na ruim 7 jaar merk je ook het effect van de game op de rest van de industrie. Zo raakte Yellow Brick Games een nieuwe indie studio ook erg geïnspireerd door dit physics systeem. In hun debuutgame Eternal Strands, combineer je als speler verschillende magische krachten om vijanden mee te overmeesteren. Deze krachten hebben ook allemaal invloed op elkaar en de wereld waarop je deze gebruikt. We mochten deze game 20 minuten spelen. Lees hier wat we ervan vonden.
Magische combat
In Eternal Strands speel je met Brynn, een krijger die opzoek is naar de Enclave, een oude bevolking die nu is verloren. Brynn bezit wapens en magische krachten waarmee ze elementen kan manipuleren. Qua wapens heb je keuze uit een zwaard en schild, een boog en een tweehandig zwaard. De wapens spelen prima maar dienen vooral ter ondersteuning van de magische krachten waar de game om draait.
Hierbij kun je denken aan: vuur, ijs en telekinese. Elk element heeft meerdere methodes waarop je ze kan gebruiken. Zo is telekinese toepasbaar om torens mee op te pakken en te gooien, maar ook om een soort lanceerpunten neer te zetten, waarmee je jezelf en elementen in je omgeving kan afschieten. En met ijs kun je vijanden bevriezen met ijsstralen en op dezelfde manier speciale ijspaden aanleggen om over te lopen. Ook kun je speciale ijsmuren maken om jezelf te verdedigen tegen inkomende projectielen. Alle elementen hebben hun eigen voor en nadelen, maar ze zijn allemaal handig in specifieke situaties. Het correct gebruiken van deze elementen voelt heel voldoenend en leidt tot een gevoel van macht.
Vuurkanon
De slogan van Eternal Strands is: “the world is your weapon” en hier speelt het gebruiken van deze krachten in combinatie met de spelwereld heel mooi op in. Een van de ontwikkelaars achter de game liet mij in de demo zien hoe de krachten werken en hoe je deze effectief kon combineren. Zo kun bijvoorbeeld ijs gebruiken om vijanden te bevriezen, om vervolgens met vuurmagie extra schade aan te richten. Een andere combinatie die ik veelvuldig gebruikte was vuur en telekinese. In de game kun je een lanceer spot plaatsen met telekinese. wanneer je hier vuurballen in gooit worden deze direct afgeschoten. Je creëert hiermee als het ware een tijdelijk vuurkanon. En dit zijn slechts een paar van de vele combinaties die je in de game kunt maken.
Zelda-invloeden
De effectiviteit van de krachten die je kiest en gebruikt kunnen ook bepaald worden door je omgeving en de vijanden die je tegenkomt. Ik maakte tijdens de demo vooral gebruik van ijs omdat dit effectief werkte tegen de vuur vijanden die ik tegenkwam, maar in sommige gebieden was vuur handiger. Hiermee kun je namelijk een bosrijke omgeving in brand zetten die zich verspreidt over een groter gebied en alle vijanden op zijn pad ook beschadigt.
De game heeft met zijn physics duidelijk inspiratie gepakt bij Breath of the Wild. Alles in de wereld speelt in op de elementen die je gebruikt en je kunt met bijna alles in de wereld wel iets. Kun je een object niet in de fik zetten of bevriezen dan kun je er op z’n minst mee smijten. Iedere combat encounter heeft meerdere manieren waarop je hem kan benaderen dit houdt de combat fris en gevarieerd. net als BOTW en Tears of the Kingdom heeft deze game daarmee ook de potentie om talloze video’s te krijgen van mensen die dit combat systeem en de physics op creatieve wijze weten te gebruiken.
Buiten de combatsecties zag je de Zelda invloeden ook terug in de manier waarop je de wereld verkent. Zo zit de stamina balk uit Breath of the Wild en Tears of the Kingdom ook in de game. De ontwikkelaar die ik sprak vertelde dat je net als in deze games alles in de wereld kan beklimmen. Dat is erg prettig want hoogteverschillen in de game waren er genoeg.
Meerdere wegen naar Rome
De flexibiliteit in het combat systeem kwam ook terug in het eindbaasgevecht uit de demo. Ik moest hier namelijk tegen een gigantische titaan vechten die mij deed denken aan een baas uit Shadow of the Colossus. In eerste instantie probeerde ik de gevoelige delen van zijn lijf te bevriezen zodat ik hem kon afremmen. Vervolgens liet ik mijn eerder genoemde vuurkanon combo op hem los en wisselde ik dit af met het gooien van rotsblokken met telekinese. Dit bleek aardig effectief te werken.
Later ben ik deze titaan ook echt zoals in Shadow of the Colossus gaan beklimmen. Hiermee lukte het mij de gevoelige delen op zijn armen en benen te bereiken en hem zo langzaam uit te schakelen. Het bleek in eerste instantie een erg moeilijk gevecht voor iemand die nieuw was met de combat. De baas richtte namelijk veel schade aan en vuurde vlotte aanvallen op me af. Bij de vierde poging lukte het mij eindelijk pas om hem te overmeesteren. Ik wist toen hoe ik de meeste aanvallen kon counteren.
Een ontwikkelaar vertelde mij na het verslaan van de baas over nog een andere manier om hem aan te pakken. Zo waren er bepaalde delen van de baas die ik met telekinese had kunnen verwijderen. Op moment dat je deze lostrekt valt de baas uit elkaar en heb je langer de tijd om schade aan te richten. Wanneer je het op deze manier deed kon je ook zeldzamere exclusieve items oppakken. Zo zie je maar weer hoeveel mogelijkheden er zijn om een baas uit te schakelen.
Vuurzwaarden en ijsbogen
Aan het begin van de demo werd er ook nog ingegaan op het craftingsysteem in de game. Naarmate je verschillende vijanden verslaat kun je crafting items verkrijgen. Met deze items kun je vervolgens nieuwe pantsers kopen die je personage weer sterker maken of extra beschermen tegen inkomende aanvallen. De craftingmaterialen die je vindt zijn soms ook verbonden aan de verschillende elementen in de game. Hierdoor kun je ook elementaire upgrades kopen voor je wapens. Zo kun je bijvoorbeeld je zwaard in een vuurzwaard veranderen of ervoor zorgen dat je boog ijspijlen kan afschieten. Dit is erg handig wanneer je magiebalk tijdelijk op is. Dit crafting systeem is een goede toevoeging om de game wat extra diepgang te geven.
Machtig sterke actie-game
Mijn eerste indruk van Eternal Strands is erg positief. Met name de krachten en de vele manieren waarop je ze kunt inzetten en combineren maakten veel indruk! Tijdens het gebruiken van deze magische krachten voel je je als speler erg machtig en je kunt de spelwereld er op vele manieren mee beïnvloeden. Ik ben heel benieuwd welke creatieve wijze om vijanden uit te schakelen er online zullen verschijnen tegen de tijd dat de game verschijnt. Eternal Strands verschijnt in het voorjaar van 2025. Hij verschijnt in eerste instantie op de PlayStation, Xbox en PC. Maar wellicht verschijnt die later in het jaar ook op de Switch of diens opvolger. Een exacte releasedatum is nog niet bekend, maar deze zal binnenkort wel komen.