Gamescom is alweer even voorbij, maar één van de ervaringen die ik daar had, is toch wel een flink unieke toevoeging op games. Ik doel hier op het gebruik van een OWO Suit. Deze gloednieuwe outfits gebruiken haptische feedback door middel van stroomschokken om games en andere media immersiever te maken.
OWO is een start-up die in Spanje is ontstaan en is sinds enkele jaren actief. Door middel van elektrische stimuli wilt het bedrijf aanrakingen binnen media emuleren. Hiervoor moet je een speciaal shirt dragen wat direct contact maakt met de huid. In dit vest zitten namelijk gelpads die de elektrische signalen goed kan doorgeven aan de huid. Vooraf aan het gebruik moest ik ook verklaren dat ik geen pacemaker heb, zwanger ben of iets anders medisch waar de stroomstootjes van invloed op konden zijn.
Nadat ik het strakke shirt aan had gedaan wat in de warme Gamescom hal enorm koud aanvoelde door de gel pads kreeg ik een korte uitleg over het systeem. Door verschillende punten zoals de buikspier te simuleren gaat de game je gevoel geven bij momenten dat je wordt neergeschoten, vastgepakt wordt of zelfs neergestoken. Wanneer een mes ronddraait in je buik bijvoorbeeld zul je dit ook blijven voelen. Hierdoor moet het shirt ook strak op je lichaam zitten, anders werken de electroden niet en krijg je niet de goede ervaring. Aangezien de shirts erg duur zijn is het dus afgeraden dit te gebruiken als je goed aan het afvallen bent bijvoorbeeld.

Verschillende soorten ervaringen
Na de korte uitleg en controle van alle electroden of ze goed zaten was het tijd voor de medewerker van OWO om het pak in te stellen. Door middel van een app op de telefoon werd de minimale en maximale sterkte van de schokken bepaald aangezien de gevoeligheid van iedereen hier anders ligt. Het moet namelijk niet te veel pijn doen, maar toch ook niet te zwak aanvoelen. Dit werd gedaan door middel van verschillende soorten aanrakingen. Bijvoorbeeld geraakt worden door een kogel, een dartpijltje en virtueel neergestoken te worden. Hoewel een kogel en een dartpijl vooral een kort moment waren, merkte je met een mes wel echt een bijzonder gevoel. Na de initiële penetratie van het mes voelde ik hem nog echt draaien in mijn buik.
Toen begon de echte demo. Met een VR Bril op mijn hoofd was het tijd om een lading drones neer te schieten. Gewapend met een riot schild en een geweer kwamen er meerdere drones op mij af van alle kanten die ieder kogels op mij afvuurden. In een sessie van zo lang mogelijk levend blijven voelde ik regelmatig kleine steken op de plekken waar ik geraakt werd. Soms alleen dat de kogel mijn lichaam in zou gaan, maar soms ook dat die er weer uit kwam. Het was een heel erg bijzondere ervaring waar ik graag meer van ontdek in andere type spellen. Zo zijn er mods voor onder andere Beat Saber en zal Assassin’s Creed Mirage het systeem native ondersteunen.

De toekomst van OWO
Hoe goed OWO gaat aanslaan hangt van een aantal dingen enorm af. Allereerst de prijs. Een los vest kost al €499,- en dan moet je nog af en toe de gel pads vernieuwen die per tien ook weer €74,95 kosten. Hoe vaak deze vervangen moeten worden durf ik ook nog niet te zeggen. Ik heb hier voor feedback om gevraagd en zal het artikel updaten wanneer ik een antwoord heb. Toevoegingen aan het pak zoals de sleeves die lange mauwen geven zullen de prijs weer verder opdraven. Daarnaast hangt het enorm af van de ontwikkelondersteuning. Hoeveel uitgevers gaan het ondersteunen of hoe makkelijk gaan onofficiële mods toegevoegd worden. We weten dat Ubisoft met Mirage het systeem ondersteund, maar wat verder?