Home Fashion The North Face viert 30 jaar Nuptse met Retro Nuptse-jack

The North Face viert 30 jaar Nuptse met Retro Nuptse-jack

© The North Face

The North Face brengt de 92 Retro Anniversary Nuptse, een eerbetoon aan het eerste Nuptse-jack ooit, op de markt. De jas is verkrijgbaar in drie iconische kleuren en patronen die zijn geïnspireerd op de najaarscollectie uit 1992 van het merk, om zo de 30e verjaardag van de Nuptse-jassen te vieren.

De nieuwe ‘92 Nuptse is tot leven gebracht op basis van ontwerpen uit het archief van The North Face en bevat de oorspronkelijke passtukken en extra donsvakken, een 1992-patch op de rechtermouw, een stuk stof aan de binnenkant met daarop de cover van de Herfst 1992-catalogus en het ontstaansverhaal van de Nuptse. De jas heeft hiernaast een kleurenpalet dat is geïnspireerd op de catalogus, met TNF Red, TNF Blue en een nieuwe TNF Black 1992 Nuptse-print.  Tim Hamilton, Global Creative Vice President bij The North Face: “De kledingontwerpers van The North Face hebben van het begin af aan de combinatie van het functioneren in de meest extreme omstandigheden en een praktische stijl voorop gezet. Hierdoor hebben we in de meer dan 55 jaar sinds ons ontstaan een uniek vertrouwen onder ontdekkingsreizigers kunnen opbouwen. De Nuptse belichaamt deze designprincipes met zijn tijdloze uitstraling en functionaliteit, en we zijn trots om zijn 30e verjaardag te eren met een ontwerp dat de reis viert die de Nuptse tot zover heeft afgelegd.”

Oorsprong en verleden 

The North Face Nuptse ontstond in 1992 als onderdeel van het baanbrekende Expedition System, een uniek layering-systeem dat was gemaakt voor uitdagende bergsporten en uitbundig werd getest door onze topatleten. De Nuptse was de eerste jas die gebruikmaakte van een innovatieve nieuwe constructie die verschuiving van het dons minimaliseerde en daarmee de algehele warmte die de jas kon leveren, verhoogde. 

De naam ‘Nuptse’ vindt zijn oorsprong in de bergketen in het Himalayagebergte ten zuidwesten van de Mount Everest. De Tibetanen kennen hiervoor het woord ‘Nuptse’, waarbij ‘Nup’ west betekent en ‘Tse’ piek. 

Sinds 1996 maakt de Nuptse-jas standaard deel uit van de The North Face-productlijnen. Hij is door de jaren heen continu aangepast om up-to-date te blijven met alle trends en ontwikkelingen in de jassenwereld, terwijl altijd zo veel mogelijk van zijn iconische en nostalgische silhouet in ere is gehouden. De Nuptse blijft nog altijd het meest gezochte product op de website van The North Face en vormt elk jaar weer een bestseller voor het herfst- en winterseizoen. 

Een paar hoogtepunten uit het verleden van de Nuptse:  

1992: De Nuptse debuteert als onderdeel van het Expedition System, ontworpen door Ingrid Harshbarger.  

1996: De Nuptse krijgt een kleine update om de trends op jas-gebied te volgen, waarbij het iconische silhouet zo veel mogelijk intact blijft. 

2011: De eerste merksamenwerking met een Nuptse-jack komt uit: Supreme® x The North Face® Nuptse Jacket, een editie die steeds opnieuw wordt aangepast en vernieuwd. Prominente beroemdheden, muzikanten, creatieve krachten en invloedrijke culturele personen dragen dit jack. 

2016: Al het wol dat wordt gebruikt in de Nuptse is vanaf nu gecertificeerd volgens de Responsible Down Standard.  

2017: Met de herintroductie van onze Nuptse ’96 hebben we het ontwerp teruggebracht naar de oorsprong van de jas om deze te vieren. Ook wilden we laten zien hoe onze iconische jassen zich in de loop van de tijd hebben ontwikkeld. 

2019: The North Face brengt de eerste Nuptse van 100% gerecyclede materialen op de markt.   

2020: The North Face brengt de eerste samenwerking met Gucci op de markt, waarbinnen de 1992 Nuptse een rol speelt.  Het 92 Retro Anniversary Nuptse-jack, in drie kleuren, is vanaf 30 november verkrijgbaar bij geselecteerde winkels van The North Face en op www.thenorthface.eu voor een adviesprijs van €350. 

Bron en foto © The North Face

Vorig artikel[Video] Black Adam is vanaf 5 december thuis te bekijken via PVOD en PEST
Volgend artikelDe film Perfect Addiction lanceert internationaal op Prime Video