Op mijn laatste dag van gamescom was mijn laatste afspraak voor Arknights Endfield. Bij een grote booth in het consumentengedeelte moest ik mij melden bij een speciale balie en werd ik netjes de rij voorbij geleidt en bij een speciale pc voor media gezet. Hier werd mij verteld dat vrij de tijd had, maar vanwege mijn trein had ik een klein uurtje om aan de slag te gaan. In die periode heb ik verschillende personages geprobeerd, wat van de vrije wereld gezien en een boss fight gedaan. De eerste indruk is goed, maar weet mij nog niet volledig te overtuigen
De preview bestond uit vijf onderdelen: een korte tutorial, twee boss fights, een introductie van de fabriekssystemen en wat tijd in de hub-ruimte. Alles bij elkaar had ik een uur de tijd en heb ik helaas niet alles kunnen proberen. Zo heb ik de introductie gedaan, één boss fight en een tijdje in de hub gelopen. In mijn tijd zag ik echter potentie in de game. Dat terwijl ik over het algemeen gacha-games vermijdt.
Teamgevechten spelen lekker weg
De baasgevechten draaien om een team van vier personages die je kunt afwisselen, maar hoewel je er één actief bestuurd zullen de andere ook actief meevechten. Wanneer hun speciale aanvallen zijn opgeladen kun je die ook activeren terwijl je ze niet bestuurd. Doordat de game een erg groot rooster van speelbare personages heeft die ieder anders werken kun je zo ook echt een team maken die je zelf fijn vindt spelen. Zo was er bijvoorbeeld een panda die ik zelf niet gebruikte door de extreem lage hp.
Afhankelijk van je personage speel je gevechten met close combat of juist met meer afstand. Voor beide manieren werkt het spel goed en soepel en zijn er redenen om voor te kiezen. Met afstand doe je minder dps, maar ben je zelf veiliger en juist andersom. Je kunt doordat je vrij en snel kunt wisselen van personages bovendien, dus het is geen moeite om je stijl aan te passen naar de vijand. Daarnaast heb je natuurlijk verschillende verdedigingsmoves zoals een dash of dodge.
Visueel waren de meeste combo’s niet heel boeiend om te zien, pas zodra je je specials gebruikt zie je gave animaties, maar alleen als je het personage zelf bestuurd, als je één van de andere personages gebruikt dan is het minder indrukwekkend. Ja, het is flashy en pure chaos, maar het voelde redelijk standaard. Nu zijn animaties wel dingen die last minute of na release nog makkelijk vernieuwd kunnen worden, dus wie weet.
Toch merkte ik in de tutorial en boss fight wel flink wat potentie. Als dingen net wat meer doorontwikkeld worden en het gacha-systeem niet al te moneygrabbing wordt is hier een uitstekende basis. Zeker aangezien de zeer beperkte verhaalsnippets die ik heb gezien al redelijk indrukwekkend waren.
Hubwereld voelt nog onduidelijk en leeg aan
De hubwereld waar je vrij kon rondlopen voelde nogal onduidelijk aan. In mijn sessie voelde het ook nogal leeg aan. Hier en daar was er een vijand, een kleine missie of een soort puzzeltje. Er zijn weinig plekken waar echt iets te beleven is en de natuur is nog een beetje tegenvallend. In het algemeen lijkt er dus nog weinig echt substantieels in te zitten. Dus hoe precies het verhaal werkt en of het een beetje een levendige wereld kan zijn moet nog blijken.
Voorlopige conclusie
Hoewel ik niet de tijd had om alles in de demo te proberen was de tijd die ik er mee had vermakelijk. Het zal een free-to-play spel worden met gacha-elementen dus je kunt het zeker even proberen wanneer die verschijnt. Ik heb alleen nog niet echt iets gezien wat het écht goed onderscheidt van andere gacha-spellen. Desondanks is de productiewaarde hoog en kan het juist perfect zijn voor fans van de franchise. Het spel moet verschijnen voor pc, iOS, Android en PS5, maar een releasedatum is onbekend.