Volgend jaar verschijnt Resident Evil Requiem, de negende grote Resident Evil game op verschillende platformen. Tijdens gamescom konden we 20 minuten lang met een demo aan de slag en hoewel mijn ervaring niet perfect was, is er al een erg goede basis.
Je bent net zo verward als het hoofdpersonage
In de game speel je als Grace Ashcroft, de dochter van oude bekende Alyssa Ashcroft. De demo begint met Grace die wakker wordt met een naald in haar arm in wat lijkt een ziekenboeg. Ashley weet totaal niet wat er aan de hand is, maar weet redelijk kalm te blijven. Je weet te ontsnappen en begint aan een onderzoek. In het begin heb je nog helemaal geen voorwerpen, dus je zult alles moeten uitzoeken. De wereld waar je je in bevindt, is verwarrend. Het gebouw is erg donker en je hebt amper oriëntatiepunten in het begin. Daarnaast weet je niet waarom je hier bent, wat is er met jou uitgespookt en je wilt natuurlijk het gebouw waar je in zit uit. Helaas gaat dat niet zo makkelijk. Waar je heen moet is natuurlijk geblokkeerd, er ontbreekt een stop in de stoppenkast. Stukje bij beetje kom je verder. Een aansteker, een sleutel naar een andere kamer met een extra stoppenkast, maar die zit dicht.

Het spel geeft je alleen niet onbeperkt de tijd om rustig te onderzoeken, een angstaanjagend monster achtervolgt je en kan je op ieder moment de stuipen op het lijf jagen. Het kan op ieder moment gebeuren en alles wat je doet, lokt het monster, zeker het gebruik van licht. Het is een constante vorm van kat en muis met een monster waar je niets tegen kunt doen.
Game ziet er prachtig uit, maar extreem donker
Ja, ik weet het, horror hoort donker te zijn voor de extra angsteffecten, maar in mijn demoversie vond ik dat zelfs voor donkere omgevingen het wel erg extreem was. Licht gaf voor mijn gevoel ook erg weinig licht af voor realisme. Dat terwijl de game overal juist realisme ademt, van de prachtig gedetailleerde omgevingen tot de details op Grace en het monster. Natuurlijk zal de volledige game je opties geven om dingen aan te passen en het kan zijn dat mijn demostation minder goed gekalibreerd was. Andere stations zagen er namelijk wat lichter uit.
Wat de sfeer ook weer uitstekend weet neer te zetten is het audiogebruik in het spel. Of het nu de spanningsmakende geluidseffecten van het weer en het gebouw zelf zijn. Of de uitstekende stem van Grace en de geluiden van het monster. Zelfs voor de doorgewinterde horrorfans zul je hier wel van opkijken. Het is natuurlijk even afwachten voor het volledige spel, maar daar heb ik eigenlijk geen bedenkingen voor.

Voorlopige conclusie
Of mijn tv slecht was ingesteld weet ik niet, maar mijn ervaring was zelfs met verlichting aan de donkere kant. Afgezien daarvan vond ik de demo erg goed opgezet. Het heeft alles wat je van een horrorspel verwacht, zeker binnen Resident Evil. Het gloednieuwe en onervaren hoofdpersonage werkt perfect voor de setting en hopelijk weet de volledige game dit werk voort te zetten.