Home Reviews Game Review Thumper – nu nog intenser dankzij de haptic feedback

[Review] Thumper – nu nog intenser dankzij de haptic feedback

Ritmegames blijven één van mijn favoriete type games. Of het nu Beat Saber, Donkey Konga of Taiko no Tastujin is. Thumper heb ik echter nog nooit eerder volledig gespeeld. De demo op de originele PSVR gaf me namelijk al snel flinke hoofdpijn. Nu verschijnt de game binnenkort ook op de PSVR2, maar dankzij de uitgever konden wij er alvast mee aan de slag. Hoewel ik nu geen hoofdpijn kreeg is de game stukken intenser geworden.

Aangezien Thumper al sinds 2016 beschikbaar is, ga ik niet te diep in op de gameplay aangezien die verder niet veranderd is. Er is geen extra content toegevoegd. Het is dus echt de game zoals die uitkwam in 2016, maar met wat features uniek voor de PSVR2-versie.

Wat is Thumper voor spel?

In Thumper bestuur je een soort kever die over een rails heen beweegt terwijl er in de omgeving allerlei trippy visuele effecten worden getoond. Je moet met goede timing knoppen indrukken om veilig naar het einde van een level te komen. Wanneer je een fout maakt loop je de eerste keer schade op, de tweede keer is het game over (behalve als je een mogelijkheid hebt gekregen om te healen. Dit wordt steeds lastiger en het geeft je een flinke uitdaging om de levels te voltooien.

Nu is het spel gewoon op normale schermen te spelen, maar in VR heeft die altijd geschitterd. De intense ervaring van de effecten in combinatie met VR maken het zeker niet voor iedereen weggelegd. Zo zou ik dit spel zeker niet onder invloed, met een kater of overgevoeligheid voor lichteffecten spelen. Wanneer je dat niet hebt en je van ritmespellen houdt, is het een unieke ervaring.

Haptics maken hier het verschil

Bij de meeste VR-games die ik op de PSVR2 heb gespeeld waren de haptics kleine gimmicks die de game wel wat verbeterden, maar niet substantieel. Voor Thumper is dat totaal anders. Doordat de game werkt met ritme komen de haptische reacties op de controllers en headset nog beter binnen. Op de beat voel je ze namelijk trillen en dat maakt het effect van de juiste input geven net wat beter. Als je het fout doet trilt het wat heviger waardoor je als het ware gestraft wordt voor de fout.

Dit in combinatie met de hoge resolutie, HDR en 120Hz framerate die de PSVR2 ondersteunt maakt dit niet alleen de beste versie van Thumper, maar ook nog eens de versie die je echt gespeeld wilt hebben.