Home Reviews Game Review Shadow of War

[Review] Shadow of War

DELEN

Alweer drie jaar geleden konden we Mordor induiken met de Ranger Talion. De vraag is alleen of dit vervolg de hoge naam van Shadow of Mordor kan behouden.

Shadow of War begint op het einde van zijn voorganger waardoor je een korte introductie krijgt in het verhaal, mocht je net als ik de voorganger niet gespeeld hebben, en anders een mooie opfrisser. Daarna storm je al snel het gevecht bij Minas Ithil in. Minas Ithil wordt belegerd door een enorme horde orcs vanwege een zeer waardevol object voor Sauron, de Palantir. Aan jou dus om de orcs terug te dringen en om Minas Ithil te redden. Hoewel je buiten de stad even rustig begint met de basis besturing te leren, word je in de stad direct het diepe in gegooid.

De gameplay heeft iets weg van twee hele bekende series, namelijk de Assassin’s Creed serie in het geval van rondlopen en de Batman Arkham serie qua gevechten. De gevechten zijn namelijk enorm snel georiënteerd met snelle combo’s die practisch oneindig door kunnen gaan mocht je het counteren en ontwijken goed onder de knie hebben. Naarmate je meer missies behaald zal je level stijgen waardoor je door middel van skill points zelf kan kiezen welke krachten je vrij wilt spelen. Zo kan je extra krachten krijgen in gevechten, krachten die helpen bij het rondrennen of zelfs dat je draken kan temmen. De skilltree is enorm uitgebreid en dat zorgt ook weer ervoor dat je door wilt blijven spelen, want op een draak vliegen wie wilt dat nou niet.

Waar het qua gevechten pas echt boeiend wordt is het Nemesis systeem. Dit unieke systeem werd al in het eerste deel toegevoegd, maar is nu nog beter uitgewerkt. Elke orc gedraagt zich namelijk anders waardoor er in iedere gameplay van Shadow of War dus andere gevechten en bosses zijn. Een captain in jouw versie kan een Warchief zijn geworden in een andere speelsessie. Of deze klimt zichzelf omhoog in de ranken door acties die jij uitvoert. Voeg daar nog eens aan toe dat orcs allemaal hun eigen krachten en zwaktes hebben en je hebt een enorm diepgaande combat.

Het verhaal is goed opgebouwd, door het goede gebruik van spanningsbogen en humor blijft de speler bij het verhaal. Daarnaast speel je ook door het doorlopen van de story mode ook regelmatig nieuwe krachten vrij. Zo begin je namelijk alleen, aan de verdedigende kant, maar op een gegeven ogenblik krijg je de kracht om orcs te beheersen en ze voor jou te laten vechten waardoor de gameplay een hele andere tactiek krijgt. Zo kan je jouw onderlingen de opdracht geven de tegenstander binnen te dringen en ze van binnenuit te verslaan. Het mooie hieraan is ook dat jouw beheerste orcs allemaal hun eigen krachten, wapens en uiterlijk hebben waardoor je ze exact kan aansturen waar ze nuttig kunnen zijn.

Het enige wat echt afbreuk doet aan het verhaal is het vierde gedeelte. Dit gedeelte kan je spelen na het “einde” van het verhaal om naar het ware einde te komen. Nou

klinkt dit opzicht niet erg wat extra content na het gewone verhaal, ware het niet dat je dan tegen extreem sterke orcs moet gaan vechten en je dat alleen kan doen door eindeloos te grinden of door voor echt geld sterke orcs te kopen. Grinden gaat je echt dagen kosten en zelfs dan is het niet zeker dat je wint, iets wat niet zou moeten gebeuren in een game waar je al minimaal 50 euro voor neerlegd.

Naast dat de game grafisch enorm mooi is met gedetailleerde omgevingen, mooie cut-scenes en gedetailleerde personages, is het best jammer dat een echt goede soundtrack ontbreekt aan de game. Je hebt bij gevechten natuurlijk een BGM, maar buiten gevechten om valt de muziek wat tegen. Allemaal wat eentonig en bij het verkennen van de wereld is er eigenlijk helemaal geen muziek.

Als iemand die nooit aan het eerste deel is toegekomen was deze game even goed inkomen. De gameplay wordt dan wel uitgelegd, maar het voorafgaande verhaal wordt heel beknopt uitgelegd waardoor je soms even een moment hebt van wat gebeurd hier. Gelukkig doet dat geen afbreuk aan de verdere game die door een goed hoofdverhaal, snelle vloeiende gevechten echt een genot is om te spelen. De gameplay die iets weg heeft van een combinatie van Assassin’s Creed en Batman Arkham, blijft soepel ookal staan er twintig orcs om je heen. Daarnaast is de game grafisch enorm goed zeker wanneer je het op de 4K consoles speelt. Wat jammer is, is hoe het vierde gedeelte van het verhaal wordt aangepakt. Dit wordt gewoon teveel grinden of geld uitgeven aan lootboxen en lootboxen zijn gewoon iets wat je niet wilt gebruiken om verder te komen.

+ Heerlijk gevechtssysteem
+ Vaardigheden zijn goed opgebouwd
+ Nemesis systeem is een goede toevoeging aan de gameplay