Miljoenen over de hele wereld wachten altijd met spanning als het eind september is, want dan komt de felbegeerde FIFA game weer uit. De vraag is alleen elke keer weer is de update het waard om de nieuwe versie  in huis te halen? Lees het hier.

Gameplay

Zoals elk jaar is de game weer een stukje realistischer dan zijn voorganger. Bekende spelers zijn enorm goed nagebootst zoals Ronaldo en zijn loopjes. Dit door de steeds beter wordende motion capture systemen. Daarnaast is door de nieuwe Frostbite Engine de AI flink verbeterd, hierdoor werkt ook het samenspel tussen spelers beter en is balcontact een stuk beter afgesteld.

Wat bij Fifa 18 bij mij opviel is dat ik wanneer ik voor de wedstrijd begint het team controleer en vaak aan pas, dat er een snelle wissel mogelijkheid is. Dat wil zeggen dat je aan voorhand al drie spelers kan selecteren om te wisselen met de drie wisselspelers die op de bank zitten. Eenmaal in de game na eerste half uur krijg je een pop up rechts onderin beeld met een voorstel om je eerste speler te wisselen die je vooraf geselecteerd had dmv. R2 + X op he controller. Deze optie komt alleen naar boven met rust momenten (bijv bal over de zijlijn, een hoekschop, overtreding na een doelpunt). In het begin was het een beetje wennen omdat ik zelf weleens die knoppen zomaar indruk. Dan heb je dus kans dat je je spelers wisselen zonder dat je dat wilt.

Ander voordeel met Fifa 18 ten opzichte van 17 is bij online spelen een tegenstander die gefrustreerd is letterlijk weg loopt en zijn/haar spel laat aan staan. Bij 18 is dat aangepast. Vanaf 2 minuten non actief zijn online is exit en automatisch verloren.

Toen ik in het begin speelde als amateur leek het ook supergemakkelijk. In no time maak je 5-0 of 9-0  en alles lukte en zie de  de  cpu als tegenstander amper wat doen. Wel leuk om mee te oefenen maar  als je lekker actief wilt zijn  kun je gerust een stap(pen) hoger gaan.

The Journey hunter returns
In the Journey modus ben je speler Alex Hunter en kies je om te beginnen een van de 20 Engels clubs die momenteel in de Premier League spelen. Met ieder zijn eigen doelstellingen. Zo wordt er bij Arsenal, Manchester City en United, Chelsea en Liverpool verwacht dat men gaat voor het Kampioenschap. Maar van clubs als Newcastle United, Brighton en Burnley wordt weer verwacht degradatie ontloopt. Verder zie je de echte managers ten tijde van de release in de afbeeldingen staan. Zo staan de onlangs de ontslagen Frank de Boer, als manager bij Crystal palace en Ronald Koeman bij Everton afgebeeld. Dan is er ook nog een budget die je kan uitgeven aan spelers kopen en verkopen. Als manager van jouw club, is het aan jou te zorgen dat er goede prestaties geleverd worden waardoor er ook meer inkomsten binnenkomen en waardoor je betere spelers kan kopen.

Deze mode begint bij het instellen van jouw Alex, je kan namelijk jouw stervoetballer helemaal zelf kan aanpassen qua uiterlijk en kleding. Daarnaast moet je voor je zelf een keuze maken of hij een verdediger, rechter of linker vleugelspeler of spits is. Daarna kan je de keuze maken bij welk team je wilt en dan begint de film. Dat is the Journey namelijk vooral. Een CGI film met tussendoor uitvoerbare opdrachten. Zoals dat je tijdens trainingen jezelf bewijst voor de basisopstelling. Eenmaal in de basis moet je je ook blijven bewijzen. Elke wedstrijd wordt je namelijk opnieuw beoordeeld en krijg je een waaardering. Natuurlijk hoe beter je speelt des te beter de waardering. Wordt je waardering te laag, dan wordt je uit het veld gehaald en wordt de wedstrijd verder gesimuleerd zonder jou.

Leuk zijn de filmfragmenten die je na wedstrijden krijgt zodat je eigenlijk in een film zit met Alex Hunter in de hoofdrol maar tussendoor ook vragen en opdrachten krijgt. Het hangt helemaal af hoe de situatie van Alex Hunter afspeelt, speelt hij goed zit hij in de basis, speelt hij slecht is hij wissel of reservespeler. Afhankelijk daarvan worden er opdrachten vragen geplaatst die je in 2 minuten moet beantwoorden. Naderhand van jouw reactie gaat het filmpje verder op de keuze die jij heb genomen. Zo zie je ook de echte Real Madrid ster goed afgebeeld in een filmrol die bijvoorbeeld vraagt of je voor hun komt spelen waarna jij als Alex Hunter uit drie antwoorden een keuze mag nemen. Maar ook dit hangt af van de situatie hoe jij speelt.
Jammer is wel dat het hele verhaal in het Engels besproken wordt met heel soms een ondertiteling, deze ondertiteling had van mij er wel helemaal ingezet mogen worden.
Bij de vraag en antwoord en opdrachten wordt alles weer in het Nederlands afgebeeld naar wens van je keuzes die jij kan maken. Al en al kun je in het leven stappen van Alex Hunter!

Carriére maken

Een ander terugkerend in FIFA  is  carriere maken. Hier kan je als manager/coach naam maken. Je heb zelf de keuze uit  verschillende  clubs van de grootste landen uit Europa maar ook uit onder meer Zuid Amerika zoals  Argentinië, Brazilië en zelfs Chili. Ook bij zo’n club worden eisen en verwachtingen gesteld om je doel te kunnen waarmaken. Leuk is dat je je eigen naam kan gebruiken en dan aan de slag! Als coach ben jij verantwoordelijk in de taken die jij doet.  Zo moet je kunnen beslissen of je spelers verkoopt, koopt, de opstelling  en alle overige taken die je op je neemt. Je wordt natuurlijk beoordeeld op je prestaties. In speelwijze komen ook dagelijkse mails en nieuwsberichten over jou naar buiten. Als je het goed doet zullen die positief zijn maar zoniet dan maakt de pers je erg zwart en sta je onder druk met  ontslag als mogelijkheid.

Maar bij goede zaken zul je ook aanbiedingen krijgen van andere  clubs of misschien word je wel gevraagd als bondscoach…

Ook in Carriére maken worden sommige momenten in een heus filmfragment gespeeld. Als je een aanbieding krijgt van een een club die jouw speler wilt  kopen, komen ze met een bod, deze kun je afwijzen, accepteren of  onderhandelen. In dat laatste geval ga je als acteur een rolletje spelen in een film als manager die dan bezoek krijgt van de manager van de club die graag jouw speler wilt kopen. Jij stelt uiteindelijk bet bod die het beste past bij een verkoop van jou speler. En dan is het afwachten of de verkoper toehapt of wegloopt.

Ultimate Team

In FIFA 18 mag  Ultimate Team niet ontbreken. In FIFA 18 lanceert EA Sports FUT ICONS. Hierin kun je spelen met de meest legendarische voetballers zoals Henry, Ronaldo Nazário, Maradona, Pelé en Ronaldinho. Hierbij krijgen deze spelers verschillende versies van zichzelf, met unieke statistieken voor belangrijke momenten uit hun carrière.

Naast FUT ICONS lanceert EA Sports ook de nieuwe Squad Battles. Hierin ga je de strijd aan met andere selecties uit de FUT-community en om beloningen te verdienen en te klimmen in het klassement. Zo is er elke week een nieuw klassement, waarin je dus verschillende wedstrijden speelt tegen andere selecties om zo punten te verdienen en de mooiste prijzen binnen te halen zodat je je eigen droomselectie kan waarmaken!

FIFA 18 is de beste FIFA tot nu toe mede dankzij het toevoegen van de nieuwe Frostbite Engine waardoor verschillende gameplay elementen beter werken. Door dit en een verbeterd publiek voelt de game realistischer dan ooit te voren. Helaas laat EA wel wat steken vallen bij The Journey waar niks van Nederlandse ondertiteling bij zit en is even snel een potje online spelen met je vrienden ook niet zomaar gedaan.

+ Realistischer dan ooit te voren
+ Grafisch enorm mooi
+ Nieuwe carriere en niveau mogelijkheden