Home Reviews boek Carry Slee – #Laatste Vlog

[Review] Carry Slee – #Laatste Vlog

DELEN

Toen je op de basisschool zat en je een boekverslag moest schrijven, koos je waarschijnlijk voor Carry Slee. Ze staat namelijk bekend als een van de beste schrijvers van de jeugdboeken. Zelfs de mensen die niet van lezen houden kennen Carry Slee. De schrijfster verdiept zich in de onderwerpen wat de jeugd bezig houdt. In dit boek heeft ze zich verdiept in het onderwerp ‘grooming’.

Het idee kwam door het Canadese meisje Amanda Todd, zij pleegde op 15-jarige leeftijd zelfmoord nadat ze geen oplossing meer wist na grooming. In het tv-programma Koffietijd op 11 september 2017 vertelde Carry Slee dat ze aan de ene kant een boodschap mee wilt geven, maar aan de andere kant vindt ze het ook heel mooi om erover te schrijven. Niet alleen over grooming, maar ook over andere dingen. ‘Nu lezen ze het, en ik denk dat dat toch helpt.’

Carry Slee laat de gevaren van Social Media in dit boek op een realistische manier weten. Langzaam komt Social Media voor in het boek, zo heb je Roos die het leuk vindt om foto’s te plaatsen op haar Instagram, komt het onderwerp YouTube aan bod en tot slot de gevaren van internetvrienden.

Boos

Op sommige momenten heeft het boek mij wel boos laten voelen. Zo was Jesse bijvoorbeeld boos op zijn vriendin, besloot het uit te maken en de spullen die hij ooit van haar had gekregen te verbranden… in huis… Dit ging natuurlijk niet goed want het huis fikte af. Noud rende de bovenste verdieping af om water te halen, maar toen hij eenmaal terug naar boven wilde gaan durfde hij het niet. Hij besloot om naar buiten te gaan en de brandweer te bellen.
De buurjongen van Jesse had door dat er iets mis was en besloot naar binnen te gaan. Toen de buurjongen daar met Jesse in zijn handen stond kreeg Noud het benauwd. Als er maar niks met hem mankeerde. Toen vrienden van hen voorbij fietsten hoorden zij toeschouwers zeggen dat die jongen Jesse had gered. Omdat de buurjongen weg was dachten de vrienden dat Noud de redder was.
Noud durfde dit niet te ontkennen toen hij eenmaal voor de klas stond. Hoe laf zou het zijn als de reden boven water zou komen waarom hij het niet had gedaan, dacht hij. Hij gedroeg zich dan ook als een held, totdat… de waarheid boven water kwam…
Noud ging weken naar school door uitgemaakt te worden voor lafaard. Toen ik dit las maakte mij dit boos, want zelfs Jesse waarmee Noud een goede vriendschap had met een gezamenlijke hobby, namelijk hardlopen, met als droom om in New York te mogen lopen ging kapot. Terwijl niemand zal weten hoe die zich op dat moment reageert, maakt je dit boos dat er geen begrip voor is.
Om het op te lossen bedacht Noud samen met Roos een plan om zich te bewijzen. In zijn ogen is hij wel een held en dit zou hij iedereen laten weten door een vlog te maken. Niet alleen biecht hij op wat er is gebeurt, maar voert ook nog eens een belachelijke stunt uit waarvan zelfs Roos, die op dat moment aan het filmen is, hartkloppingen krijgt.

Onverklaarbaar

Eerder kon Roos altijd heel goed met Suus opschieten, maar hoe ze zich toen gedroeg was onbegrijpelijk. Suus haar moeder wist er geen raad mee en besloot daarom om Suus bij haar vader te laten wonen. Ze lijkt een lastige puber, maar toch maakt Roos zich zorgen, ondanks dat ze niet meer met Suus kan opschieten. Omdat Roos zich zorgen maakt sleept ze jouw gevoel ook mee. Suus begint zich steeds meer af te zonderen, waarvan je dan hoopt dat ze tegen Roos zou zeggen wat er aan de hand is. Als ze dan niet wilt praten en steeds apart gedrag vertoont wil je weten wat er aan de hand is en hoe je haar kan helpen. Het wordt in het boek steeds duidelijker dat er iets met haar aan de hand is, zo verzint ze bijvoorbeeld ook veel smoezen om geld te lenen. Roos weet op een slimme manier Suus aan de praat te krijgen. Hier leer je zelf ook van want je leert dit gedrag te herkennen en een mogelijke oplossing.

Te veel in één boek

Toen ik het boek las werd het mij op een gegeven moment te veel. Er werd te veel onderwerpen in het boek gestopt waardoor je als lezer te veel moest ervaren. Ieder personage heeft zijn eigen verhaal, dat is logisch natuurlijk. Maar het leek net alsof iedereen persé een apart verhaal nodig moest hebben in het boek. Zo heb je bijvoorbeeld Noud die zich gaat bewijzen om vriendschap en eer terug te winnen, Roos is bezig met Suus, Suus is bezig met haarzelf. Vrienden die telkens nieuwe vlogs maken, maar ook onderlinge ruzie krijgen. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Mocht ik later een kind krijgen of oom worden, dan zal ik dit boek zeker geven op een leeftijd wanneer hij/zij zich bezig gaat houden met Social Media. Er zit een mooie boodschap in van de slechte kanten van Social Media, maar ook zéker de goede kanten! Door de verhalen van de personages blijft het ook lang in je hoofd spelen omdat alles realistisch is.

Cijfer 4/5.

DELEN
Vorig artikelReview Samsung Galaxy A8
Volgend artikelFoto’s Radstake Heelweg met Wildstylez 20 januari 2018
Danick
Ik ben veel met social media bezig. Mijn moeder zei: 'ga toch eens iets nuttigs doen'. Toen dacht ik bij mezelf "ik ga hier iets nuttigs mee doen". Als de dag van vandaag schrijf ik nu artikelen. Artikelen wat over vanalles gaat. Het zou zelfs over jou kunnen gaan... En ik houd van koffie (dit wordt meestal ook zo standaard gezegd). Het liefste cappuccino/macchiato. Wat doe ik op de site en waar schrijf ik over? Dit is een vraag die vaak wordt gesteld, deze vraag stel ik vooral mezelf. Ik houd mij vooral bezig over het nieuws rondom: YouTube en muziek. Naast het schrijven ben ik ook bezig met de groei van de site. Ik ben manager en zie de site graag groeien, help jij mee?!