Na een jaar afwezigheid is Ubisoft terug met een nieuwe Assassin’s Creed, na een paar jaar veel commentaar op de serie is het de vraag of het met Origins weer op niveau zit. Lees snel verder over onze mening.

Welkom in het land van de farao’s

Zoals elke Assassin’s Creed game speelt ook deze zich weer af in een cruciaal tijdperk van de mensheid. Na verschillende revoluties en oorlogen belanden we deze keer in het Oude Egypte ten tijde van Julius Ceasar en Cleopatra. Na jaren als een Assassin te hebben gespeeld ontdekken we nu met Bayek, de laatste Medjay, hoe dit geheime genootschap is ontstaan

Eeuwenlang beschermden de Medjay de Farao, maar door de komst van de Romeinen werd de stam langzaamaan niet meer nodig en verdween het. Bayek is de laatst overgeblevene van zijn volk en is nu vooral een beschermer van zijn omgeving. Tot zijn wereld compleet veranderde toen de Order of Ancients zijn zoon Khemu ontvoerde wat resulteerde in de dood van Khemu. Dit zorgde voor het begin van de jacht op de leden van de Order of Ancients, later de bekende Tempelieren. Hierbij vormt Bayek uiteindelijk de voorganger van de Assassin’s genaamd ‘The Hidden Ones’.

Vernieuwing, maar toch herkenning

Al jaren baseert de serie zich op dezelfde punten met elke keer subtiele veranderingen, deze keer worden vele conventies van de serie rigoreus omvergeworpen. Zo is bijvoorbeeld het gevechtssyteem volledig aangepast. Waar je vroeger regelmatig je uit benarde situaties kon redden door gewoon op de sla knoppen te drukken, kan je dat nu wel vergeten. Zo kan je bijvoorbeeld te sterke personages niet in één keer vermoorden met je verborgen mes, wat je hieraan kan doen is je level verhogen door de enorme wereld te verkennen, missies te voltooien en tegenstanders te verslaan. Hierdoor wordt je steeds sterker en speel je nieuwe vaardigheden vrij en kan je ook steeds betere wapens dragen.

Daarnaast vallen tegenstanders tegelijk aan in plaats van één voor een rustig op hun beurt te wachten en ze passen zich ook nog eens aan op jouw stijl. Want blijf jij maar gewoon alleen de lichte aanval gebruiken? Dan zullen ze zich hierop aanpassen en een counter verzinnen, waarna jij ook weer een andere tactiek aan zal moeten nemen. Dit maakt het vechten wat altijd een kerngedeelte in de serie is geweest een stuk uitdagender en leuker.

Herinner je je nog die uitkijkpunten om de wereld te synchroniseren? Die zijn ook nu weer terug alleen hun doel is iets anders geworden dan voorheen. Waar het eerst de

map verkende en je een idee gaf hoe het gebied eruit ziet is het nu vooral om snelreis punten te maken en om de perceptie van Senu te verhogen. Wie is Senu vraag je je nu waarschijnlijk af. Senu is de trouwe Adelaar van Bayek die de Eagle Eye functie vervangt. Je kan op willekeurige momenten Senu oproepen, wanneer je dit doet zal je de vogel kunnen besturen en vanaf de lucht zoeken naar doelwitten van missies, voorwerpen, geheime ingangen en noem het maar op. Hoe hoger je perceptie des te beter Senu dingen kan opsporen. Daarnaast kan deze geweldige vogel ook nog eens vijanden afleiden waardoor je makkelijker je slag kan slaan.

Veelgehoord punt tegen de serie is de kleine diversiteit aan missies. Zo heb je vaak enorm veel missies, maar veel zijn toch hetzelfde opgebouwd zo heb je missies waar je personen moet volgen, waar je mensen moet redden en waar je gewoon een persoon moet afslachten. Helaas is dat ook nu weer het geval en zijn veel van de missies eigenlijk hetzelfde, maar dan op andere locaties. Nu is dat opzich in het begin niet heel opvallend en erg, maar uiteindelijk gaat dat toch een beetje eentonig aanvoelen. Wat de missies wel wat uitdagender maakt is dat je niet elke missie zomaar aan kan gaan. Zo heeft elke missie een aanbevolen minimum level, je kan missies boven jouw level natuurlijk wel accepteren, maar wees dan niet verbaasd als je het niet kan halen en het onmogelijk lijkt. Want zoals eerder gezegd hoe hoger je level des te meer vaardigheden en hoe hoger de schade is die je toebrengt.

(Geluid)Technisch

Technisch gezien is ACO van enorm hoge kwaliteit voor de serie. Het heeft wat bekende bugs en rare bewegingen van de NPC personages, zoals paarden die als je niet oplet met jou zo de klif afspringen. Gelukkig is dit al een stuk minder dan dat het ooit was. Het grootste gedeelte van het spel heb ik gespeeld op de gewone PS4, wat hierop opviel was dat de oude PS4 soms de game niet helemaal kon bijhouden en bepaalde objecten enorm laat inlaadde. Dit gebeurde ook wel op de Pro, maar wel een stuk minder. Hetzelfde is het geval bij de Xbox One S en Xbox One X. Het is dus zeker aangeraden voor de upgraded consoles te gaan.

Pluspunt is dat deze technische gebreken niet enorm veel afdoen aan het speelplezier en de sfeer van de game. Egypte is enorm goed opgezet met bekende locaties zoals de Pyramides, Alexandrië en de Nijldelta. Voeg daar nog de bijpassende Egyptische muziek aan toe en je hebt een spel waar je enorm in wordt gezogen en uren aan kwijt kan raken door gewoon te genieten van de wereld.

Assassin’s Creed Origins is de beste Assassin’s Creed in jaren. De enorme vernieuwingen in de serie geven de sluipmoordenaars een compleet nieuw gevoel ookal zitten er toch ook terugkomende elementen in het spel. Het spel zet een enorm goede sfeer neer en laat het oude Egypte echt tot leven komen door de historisch correcte momenten, personages en gebieden. Zelfs voor spelers die na teleurstellingen als Unity helemaal klaar waren met de sluipmoordenaars kan deze game je weer terugtrekken in de serie.

Grafisch is de game zoals altijd een meesterwerk met hier en daar een bug en texture pop-ups, maar niks om echt op af te knappen. Op de PS4 Pro en Xbox One X ziet de game er helemaal fantastisch uit in 4K en HDR, dus mocht je ergens UHD op kunnen spelen haal dan ACO voor dat apparaat.

+ Het boeiende verhaal
+ Enorm veel te doen, maar….
+ Alles wordt sfeervol in beeld gebracht