Home Reviews Film Review Panic

[Review] Panic

Young adult serie Panic is vandaag uitgekomen op Prime Video!

Dit is een serie van 10 afleveringen die zich richt op een groep tieners die meedoen aan een levensgevaarlijk spel, in de hoop hun stadje te kunnen ontsnappen met de hoofdprijs. De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 2014, geschreven door Lauren Oliver. Dit is een mystery-drama. De hoofdpersonen heten Heather, Dodge, Natalie, Bishop en Ray.

De afgelopen jaren zijn er vele films uitgekomen die een thema hebben in de trend van ‘populaire apps, spelletjes, escape rooms’, die uiteindelijk dodelijk blijken te zijn. Ongetwijfeld heb je er een aantal gezien. Dan weet je ook dat de hoofdpersoon altijd uiteindelijk toch meedoet na wat tegenstribbelen. Nieuw bij dit soort thema’s is dat de politie eens een keer een actieve rol speelt en er alles aan probeert te doen om dit spel te stoppen. De meeste afleveringen roepen achteraf vragen op, en het leuke is dat je gestimuleerd wordt hier zelf over te speculeren, net zolang tot je besluit de volgende aflevering te kijken.

Wat ook zo is, is dat in films met dit soort thema’s meestal weinig tijd is voor de ontwikkeling van personages. In series is hier veel meer tijd voor, en in de makers van deze serie zijn erin geslaagd ook dit aspect goed mee te nemen. Met het thema liefde wordt wel geforceerd omgegaan, want elke tienerserie heeft dit nodig. Echter, doordat de hoofdpersoon al zoveel aan haar hoofd heeft, is het moeilijk om hier ook nog eens liefde bij te proppen. Daarom komt dit soms wat gehaast over, maar op het einde ben ik toch tevreden over de keuze die gemaakt wordt op gebied van liefde. Overige emoties worden goed uitgedrukt, vooral in de laatste afleveringen (opnieuw met uitzondering van de laatste).

De serie is soms wel voorspelbaar, maar dat maakt het niet per se minder leuk. De manier waarop de originele challenges in dit spel uitgevoerd worden zitten vol spanning. Er wordt echt getest hoe ver iemand bereid is om te gaan. Dus alle challenges zijn goed weergegeven. Met uitzondering van de laatste challenge: deze komt te gehaast over en is minder spectaculair dan de andere challenges. De tijger die we in de trailer konden zien, speelt een onrealistische en geforceerde rol tegen het einde van de serie. Hoe een aantal zaken uiteindelijk bij elkaar komen, biedt een ‘mindblowing’ gevoel, al is het – nogmaals –  soms voorspelbaar. Het einde van de serie roept nog wat vragen op, en op basis van die vragen lijkt het alsof een tweede seizoen zal komen. Dit hangt natuurlijk van de populariteit af. Mocht hij er komen, dan hoop ik dat wat onopgeloste zaken opgepakt en voortgezet worden. Anders zou dit einde nog teleurstellender zijn.

Bron © PlanetZone foto © Amazon Prime Video

conclusie
7.5
Vorig artikelHeropening Pathé bioscopen zonder testen
Volgend artikelKinepolis lanceert ter ere van de heropening van haar bioscopen op 5 juni een nieuw concept: Kinepolis Privé
review-panicOndanks de slechte climax en een aantal voorspelbare, geforceerde en onopgeloste zaken, geef ik deze serie 4 sterren, omdat het vooralsnog hele goede momenten had, met goede spanning. Geen enkele keer wilde ik de serie uitzetten, want hij bleef vermakelijk. Ik raad hem aan voor iedereen die van een spannende mystery-drama houdt!