Home Reviews Game Review Eurovision Song Contest: Create your own song contest

[Recensie]Eurovision Song Contest: Create your own song contest

In de week van 18 t/m 22 mei vond het Eurovisiesongfestival 2021 plaats dat wertd gehouden in Rotterdam. Het was dit jaar de 65e editie dat gewonnen werd door Italië. Om ook na deze spannende strijd te kunnen genieten is er een bordspel ontwikkeld door het bedrijf Just Games. In dit spel test je je Songfestival kennis, terwijl je je eigen optreden samenstelt. Ontvang jij die 12 punten?

Spel in het kort

Het Eurovision Song Contest gaat van start en het is tijd om jouw eigen optreden voor te bereiden. Verplaats je over de notenbalk, beantwoord de vragen met het goede antwoord en breng jouw act bij elkaar om zoveel mogelijk punten te scoren!

Het doel van de spelers is dus om zoveel mogelijk punten te verdienen. Dit door middel van verschillende themakaarten. Deze ga je verzamelen terwijl ieder hun inzending compleet maakt. De speler die het land met de meeste punten heeft, wint uiteindelijk de Contest!

Het spel is geschikt voor personen vanaf 12 jaar. En kan gespeeld worden door twee tot maximaal zes personen tegelijk. Alhoewel je ook in groepjes zou kunnen spelen, wat de speelervaring misschien nog extra op leukt. Uiteindelijk zul je binnen een uurtje klaar zijn. De makers zijn uitgekomen op drie kwartier. Maar je zou dit wat ruimer mogen inschatten. Aangezien er nog veel gespreksstof van te pas kan komen, vanuit bijvoorbeeld de vragen die gesteld worden.

Spelmateriaal

Bij het spel zitten een hele hoop kaarten en andere benodigdheden. Dit zijn ze op een rijtje:

• 1 speelbord;
  • 449 quizvragen;
  • 6 pionnen;
  • 1 dobbelsteen;
  • 25 landenfiches;
  • 24 finalekaarten.

En 4 verschillende soorten themakaarten:

• 12 Song kaarten;
  • 12 costume kaarten;
  • 12 stage kaarten;
  • 12 Instrument kaarten.

De 449 quizvragen bestaan uit drie verschillende niveaus, die staan aangegeven met een aantal sterren. Wanneer er één ster genoteerd staat is het een makkelijke vraag, twee middelmatig en drie moeilijk. Uiteraard hangt dit ook af van de kennis die je hebt over het Eurovision Songfestival. Want hier over gaan de vragen. Zowel over recente Songfestivals, maar ook over die van jaren geleden. Het is toegestaan de speler zelf een niveau te laten kiezen of alle kaarten door elkaar te husselen. Dit laat het spel aan de spelers over.

Voordat het spel begint kiest iedere speler twee landen. Deze mogen vrij gekozen worden uit de stapel van de vlag fiches. Ook kiest iedere speler een pion. Die mag iedere speler op een willekeurige muzieknoot plaatsen op het speelbord.

De speelervaring

In de voorbereiding was het even uit vogelen hoe alles werkte en wat de bedoeling was. Daarom hebben we vooraf alle spelregels goed doornomen. Wat de moeite waard bleek te zijn. In de spelregels staan overigens een paar vakjes met ‘LET OP!’. Vergeet deze niet door te nemen voordat je het spel start. Zo staat er bijvoorbeeld dat de quizvragen die een * bevatten, betrekking hebben op alle Songfestivals t/m 2019.

Tijdens het spelen van het spel hebben we veel plezier gehad. We speelden dit spel met zijn vieren en ieder voor zich. Toen een speler bij beide landen een complete inzending had en iedere overige speler minimaal één inzending, ging de finale van start. Ook in de finale hebben we veel plezier beleefd. En zijn we nog wel een tijdje zoet geweest met het bordspel.

Wel viel het niet erg mee voor ons dit spel te spelen. Uit de vragen bleek namelijk dat wij allen niet veel afwisten van het Songfestival.

Maar tot slot had een van ons toch voor beide landen drie finalekaarten verdiend. Wat betekende dat de finale eindigde. En vanaf dat moment werden alle punten bij elkaar opgeteld. Vergeet niet dat de speler met de meeste punten voor één land wint. Dus niet degene met de meeste punten van beide landen bij elkaar opgeteld!

Het spel is erg aan te raden voor alle songfestivalfans. Maar ook voor mindere fans die zin hebben in wat nieuws. Óf voor iedereen die zijn kennis wil testen rond dit onderwerp. Neem wel de tijd de spelregels zorgvuldig door te nemen. Om uiteindelijk te genieten van het bordspel. En gelukkig voor alle spelers die er plezier in gehad hebben kun je dit spel meerdere malen spelen, dankzij de hoeveelheid quizvragen. Dus mijn conclusie is dat dit spel zeker aan te raden is.