Home Reviews Game Review The Legend of Heroes: Trials of Cold Steel IV

[Review] The Legend of Heroes: Trials of Cold Steel IV

Het einde van jaren werk is eindelijk hier. Zal het voor fans een waardig einde aan het verhaal zijn of zullen er dingen blijven knagen?

Dit deel in The Legend of Heroes-saga is alweer het vierde deel van Trials of Cold Steel en dat betekent dus dat er al drie eerdere spellen in de Saga een verhaal vertellen en dat maakt het redelijk lastig voor nieuwkomers om in het spel te stappen. Gelukkig is dit dan ook meteen het grootste minpunt aan het hele spel en wordt dit redelijk goed opgevangen door een database die je in het spel kunt vinden. Dit maakte het voor mij als nieuwkomer een stuk duidelijker wat er allemaal gebeurd is en wie de personages zijn. (Sorry ik had echt geen tijd om 180 uur aan verhaal door te spelen voor ik hiermee begon)

Het spel staat enorm hoog op mijn lijst qua verhaalvertelling. Falcom doet een enorm goede poging om een verhaal te vertellen met twists en turns op vele momenten waardoor je constant verrast wordt over de richting van het verhaal. Hierdoor bleef ik een aantal dagen echt aan dit spel gekluisterd.

Met een kleine 40 speelbare personages heeft NIS America een enorm ambitieus project opgezet met een lading unieke personages waar je u tegen zegt. Het is helaas ook wel weer een gift en een vloek tegelijk aangezien je ze lastig allemaal tegelijk kunt trainen en kunt voorzien van wapens en bescherming. Dus het wordt of grinden om dit te bereiken of je zult een team moeten samenstellen waar je van plan bent mee verder te gaan.

Mocht je toch wat meer willen grinden dan heb je het geluk dat je speelbare personages beginnen op een hoger level en daardoor ook al redelijk wat vaardigheden hebben vrijgespeeld. Het is dus niet zoals met veel vervolgen dat je opeens magisch alles vergeten bent (kuch Kingdom Hearts kuch). Maar niet getreurd, ook al is er al wat vrijgespeeld vanaf het begin, er is genoeg vrij te spelen en aan te passen aan je team om ze naar jouw wensen te vormen.

Wat betreft de technische aspecten hoef je je ook zeker geen zorgen te maken. Ik heb enorm genoten van de omgevingen, personages en de vloeiende gevechten. Daar kwam nog eens boven op dat het spel geweldige muziek gebruikt en top stemacteurs voor belangrijke scenes.

Hoewel Trials of Cold Steel IV speelbaar is voor nieuwkomers van de serie haal je verreweg het meeste uit het spel wanneer je voorgaande delen hebt gespeeld of in elk geval je verdiept hebt in wat er vooraf is gebeurd. Het vierde deel doet exact wat die moet doen. Verbeteringen ten opzichte van het vorige deel zijn doorgevoerd en het brengt een waardig einde aan de serie.

Cijfer: 8.3

De review is gebaseerd op de PS4 versie, verder is het spel beschikbaar voor PC en komt het volgend jaar naar de Switch.

Vorig artikelSpannende psychologische thrillerserie The secrets she keeps vanaf 10 november te zien bij Net5