Home Reviews Game Review Star Wars Squadrons

[Review] Star Wars Squadrons

Altijd al in een X-Wing of Tie-fighter willen zitten? Dan is nu je kans met Star Wars Squadrons! Met Star Wars Squadrons brengt EA de bekende dogfight spellen terug in de moderne tijd. Motive, de ontwikkelstudio, heeft iets bijzonders neergezet wat hopelijk het begin is van iets groters.

Kort, maar niet voor fans

Star Wars Squadrons is erg kort, met 15 missies en circa 16 uur speelduur ben je door de verhaalmodus heen. Het verhaal is redelijk oppervlakkig en extra interactie met je teamgenoten is niet heel bijzonder. Hierdoor heb ik veel van de optionele gesprekken overgeslagen. Ookal is het verhaal oppervlakkig heb ik er toch wel van genoten. Het beslaat namelijk een periode die niet uitgebreid is behandeld in films en series nog. De periode tussen de val van het keizerrijk en de opkomst van de First Order.

Gelukkig zit er nog een multiplayer modus in het Squadrons. Echter doordat multiplayer maar twee modi heeft zal dit niet voor iedereen weggelegd zijn. Niet iedereen kan zijn hoofd bij de beperkende gameplay houden hoe goed het ook in elkaar zit. Dat is echt het grootste minpunt. Het gebrek aan variatie op het moment dat je door het verhaal heen bent. Tuurlijk kun je missies opnieuw doen om je score te verbeteren, maar ook dat wordt uiteindelijk minder interessant.

Zoals genoemd heeft multiplayer twee modi. Dit zijn Dogfight en Fleet Battle. Het verschil tussen deze twee is simpel. In Dogfight gaat het alleen om een Deathmatch tussen Tie’s en Wing’s terwijl in Fleet Battle er iets meer strategie is. Je moet hier namelijk je linie verdedigen en ervoor zorgen dat uiteindelijk de tegenstander hun commandoschip verliest.

Voor het spelen van deze modi krijg je credits waarmee je weer cosmetische voorwerpen kunt kopen voor je piloot en jouw schip. Zo kun je patronen erop laten spuiten, andere helmen kopen of versiering voor je interieur kopen. Zo maak je jouw schip helemaal van jezelf.

Fans van de Star Wars Rebels kunnen een bekend gezicht verwachten in de vorm van Hera Syndulla en daarnaast zitten er nog meerdere referenties naar overige personages in de serie. Zo komen Chopper en Sabine Wren voorbij.

Realisme

Het spel zit sowieso ontzettend goed in elkaar en de personages en werelden zijn waarheidsgetrouw naar Star Wars nagemaakt. Er zijn echter twee elementen die de ervaring nog intensiever en realistischer te krijgen. Dat is het gebruik van een HOTAS Flightstick en/of het gebruik van een Virtual Reality bril. Helaas heb ik voor deze review geen toegang gehad tot een Flightstick, maar eerdere vliegspellen werden altijd substantieel beter door de accessoire.

Wat wij wel hebben kunnen testen is de VR-modus dankzij de PSVR-headset. Wanneer je de headset gebruikt verandert het hele spel (afgezien van cut-scenes) in een volledige 360 graden wereld. Je kunt om je heen kijken en het voelt alsof je echt in het schip zit. Een flinke verbetering van de speciale Rogue One missie in Battlefront.

Wanneer je nog niet gewend bent aan VR raad ik echter wel aan met vlagen het spel te spelen. Doordat dit een intensieve vorm van VR is kun je makkelijk duizelig of misselijk worden wanneer je niet aan zulke ervaringen bent gewend.

Star Wars Squadrons is een kort maar krachtige titel. Door de beperkte aantal modi is het zeker niet voor iedereen weggelegd, maar wie puur het spel koopt om te vliegen en schieten zal ervan genieten. Ik heb zelf helaas nog geen flight stick, maar wel een VR-headset en wanneer ik de headset opzet wordt ik volledig opgezogen in de wereld en voel ik me als echte New Republic of Empire piloot.

Het nadeel is het opzich wat korte verhaal, zeker aangezien het in een periode is waar de films en series nog weinig hebben

Cijfer: 8.0

Gereviewed op PS4 Pro, VR Mode ook op PSVR. Het spel is ook verkrijgbaar voor Xbox One en PC. De PC-versie heeft ook VR ondersteuning.