Home Reviews Game Review Scarlet Nexus – soms te ambitieus

[Review] Scarlet Nexus – soms te ambitieus

Scarlet Nexus speelt zich af in een wereld wat op het eerste oog erg veel weg heeft van een Cyberpunk-wereld. Bandai Namco heeft echter een apart woord voor het spel: Brain Punk. Dit past ook perfect bij de strekking van het spel. In een verre toekomst is technologie zo verbeterd dat er allerlei psychische krachten in mensen worden ontwaakt. Helaas is er voor de mensen geen vrede want de mensheid wordt bedreigd door zogenaamde ‘Others’.

In Scarlet Nexus speel je als Yuito Sumeragi of Kasane Randall. Beiden hebben ze dezelfde psychische kracht en loopt het verhaal tot op zekere hoogte gelijk. Het verschilt echter in hoe het verhaal zich ontwikkeld en hoe de normale combat van elkaar verschilt. Yuito gebruikt bijvoorbeeld een katana en heeft een close combat stijl. Kasane heeft daarentegen een stijl met meer range waardoor ze meer op afstand kan blijven.

Over de top anime actie

Eén van de toppunten van Scarlet Nexus is de actie die erin plaatsvindt. Hoewel de basis redelijk simpel is maakt je steeds wisselende team de gevechten een stuk spannender en leuker. Zo kun je in je eentje gooien met objecten door Psychokinesis en verschillende melee combo’s uitvoeren. Wanneer je met teamgenoten wordt verbonden door middel van het SAS-mechanisme.

Hierdoor kun je hun krachten tijdelijk gebruiken om de jouwe te verbeteren. Zo kun je onzichtbaar worden of je aanvallen verbeteren met vuur of elektriciteit. De afwisseling kan zorgen voor flinke combinaties die er spectaculair uit zien. Dit al helemaal wanneer je de mogelijkheid krijgt meerdere te combineren. Het zorgt voor een lading actie waar sommige anime-series nog u tegen zeggen en het voelt enorm bevredigend om de Others uit elkaar te splijten. Hoe verder je komt in het spel des te uitgebreider de manieren worden.

Oppervlakkige personages

Zoals met veel anime-spellen is het verhaal niet heel erg bijzonder. Het begint enorm veelbelovend met de introductie van vele personages met hun eigen achtergronden en krachten. Helaas blijft de diepgang van de personages ver weg en is het verhaal echt een typisch overdreven anime-verhaal. Er gebeurd ontzettend veel in een korte periode waardoor het soms even lastiger te volgen is. Het helpt dan ook niet dat de momenten waarin je bond met de andere personages het geforceerd voelt en eigenlijk diepgang mist waar je het zou verwachten.

Bandai Namco heeft goed hun best gedaan om een nieuw genre, brainpunk, neer te zetten. Het heeft veel weg van het Cyberpunk-genre. Zo is ook in deze wereld technologie ver ontwikkelt, maar in plaats van cyberkinetische verbeteringen aan de mens is het alleen aan het brein. Dit zorgt voor een unieke worldbuilding en Bandai heeft hier echt iets bijzonders gemaakt. Het is daarom jammer dat de levels soms wat ongeïnspireerd aanvoelt en er een beperkte variatie is tussen vijanden. Dat haalt enigzins toch wel de flow uit het spel en kan gaan vervelen. Zeker wanneer je beide verhaallijnen die mogelijk zijn speelt.

7.8
Vorig artikel[video] Iron Maiden kondigt 17e studioalbum ‘Senjutsu’ aan
Volgend artikelRKC Waalwijk legt Michiel Kramer voor twee seizoenen vast
review-scarlet-nexus-soms-te-ambitieusScarlet Nexus is een meer dan prima spel. De combat en het verhaal zijn geweldig. Het mist wat verfijning in een aantal systemen zoals de relaties tussen spelers, maar al met al is het een geweldige speelervaring. Voor anime fans is dit echt een perfect nieuw spel.