Home Reviews Game Review Mass Effect Legendary Edition

[Review] Mass Effect Legendary Edition

Als er een serie van EA en Bioware is die herkenbaar is, is het wel Mass Effect. Deze franchise met op dit moment vier verschillende spellen (smartphones niet meegeteld) is enorm populair. Het laatste deel werd helaas niet erg goed ontvangen, maar de trilogie ervoor wordt nog steeds gezien als een aantal van de beste RPG’s. Tijd dus om deze spellen naar een nieuwe generatie te brengen, maar zijn ze nog steeds zo goed of is het meer een nostalgiebril?

Hoewel de Mass Effect Legendary Edition geen volledige remake is, is het ook niet een simpele HD remaster geweest. Zo zijn er naast de overduidelijke grafische upgrades updates geweest voor de Quality of Life. Zo is er één character creator voor alle drie de spellen en is de user interface bij deel 1 meer gelijkgetrokken naar die van de andere spellen.

Grafisch verschil is als dag en nacht

Remasters hebben allemaal één ding gemeen: ze hebben verbeterde grafische onderdelen. Bioware heeft hier met Mass Effect dan ook zeker de nodige moeite in gestoken niet alleen heeft het nu 4K-resolutie, maar ook een hogere framerate. Verder brengt het spel ook nog eens verbeterde modellen en ambient occlusion met zich mee.

Hoewel je duidelijk verschil merkt, zul je toch af en toe wel merken dat het oorspronkelijk een oud spel is. Zo zijn bewegingen nogal stijf en zijn er stukken minder details dan wat we nu van spellen gewend zijn.

De gameplay

Mass Effect 1 verscheen een zo’n 14 jaar geleden. In een compleet ander tijdperk voor games en dat is toch nog merkbaar. Hoewel er best wel wat moeite is gestoken in de gameplay consistenter te maken merk je toch wel enigszins verouderingen. Zo werkt het achter een object schuilen nog erg krakkemikkig, maar ook de Mako had nog flink verbeterd kunnen worden.

De verouderde gameplay elementen hebben aan de ene kant ook wel weer hun charmes. Vooral voor spelers die terugkeren kan het namelijk een nostalgisch gevoel geven. Het blijft wel jammer dat ze bepaalde gameplay veranderingen uit de andere delen niet alsnog in het eerste zijn toegevoegd.

Enorm veel te doen

De Legendary Edition zit echt barstensvol content. Niet alleen bevat het dus de drie spellen van de trilogie (iets wat los al zo’n 20 uur per spel in beslag neemt). Maar ook nog eens bijna alle DLC. Het enige wat ontbreekt zijn de multiplayer modus en de Pinnacle Station DLC. Totaal zou je zeker honderd uur bezig kunnen zijn met alle content. Als je alles uit de trilogie wilt halen zul je echter veel vaker het spel moeten doorspelen. Jouw keuzes bepalen namelijk welk einde je zult zien.

Je kunt zoveel anders doen in elke playthrough. Welke personages wordt je hechter mee, welke raak je kwijt. Elke personage heeft zijn/haar persoonlijkheden en dat maakt het zo leuk om te kijken wat je kunt bereiken met ieder personage.

Dat is meteen het bijzonderste aan heel Mass Effect, het verhaal. Bioware zijn meesters in het maken van verhalen en de eerste drie Mass Effect titels waren daar dus een hoogtepunt van. De complexiteit van de verhalen en de keuzes maakt iedere playthrough anders en met de Legendary Edition zelfs meer dan ooit. Door één Shepard te hebben door de hele trilogie voelt het gewoon meer als één geheel dan eerder.