Home Reviews Game Review God of War (2018) PC – de ultieme versie van de...

[Review] God of War (2018) PC – de ultieme versie van de GoW reboot

Dit jaar verschijnt God of War Ragnarok voor de PS5, het slot van het tweedelige Noorse verhaal in de God of War-franchise. Het vorige deel verscheen bijna vier jaar geleden voor de PS4, maar verschijnt met een paar dagen dan ook op de PC. Dankzij PlayStation konden wij al een tijd aan de slag met het spel en hebben daarom ook een uitgebreid oordeel klaarstaan.

Toen God of War in 2018 voor het eerst verscheen, heeft het spel mij niet te pakken gekregen. Na een jaar met spellen als Breath of the Wild en Horizon Zero Dawn voelde het in sommige instanties erg beperkt aan. Echter na wat jaren het spel niet aan te raken was het tijd voor een nieuwe kans en wat een genot is het spel om te spelen.

Dwaal door de negen zes realms

Deze God of War begint met Kratos die samen met zijn zoon een boom uitzoekt voor de crematie van zijn vrouw. Na een rustige emotionele start wordt het rouwproces bruut verstoord door een onbekend persoon (je vindt later uit wie het is). Door deze verstoring weet Kratos dat die het uitvoeren van de laatste wens van Faye niet langer kan uitstellen. Samen met Atreus en een zakje as vertrekken ze naar het hoogste punt in de realms. Om dit punt te bereiken zul je samen met Atreus niet alleen Midgard doorkruisen, maar ontdek je vele werelden uit de Noorse mythologie. Van het vulkanische Mulspelheim tot de prachtige Alfheim. Drie van de negen werelden kun je niet bezoeken (deze zijn wel al bevestigd voor het vervolg), maar alle andere werelden zijn ieder uniek met zijn eigen charmes.

Sommige zul je bezoeken als onderdeel van het voltooien van het verhaal. Hier breng je meer tijd in door en geven je dan ook meer om te ontdekken. Zo zijn bijvoorbeeld Alfheim en Helheim uitgebreide werelden met puzzels om op te lossen en momenten die essentieel zijn voor de reis. Muspelheim en Niflheim zijn echter redelijk klein en zijn er vooral voor extra uitdaging en het upgraden van je uitrusting. Iets wat toch ergens wel jammer is.

Kratos

In dit deel van God of War zien we Kratos op een totaal andere manier. De God of War uit Sparta is in eerste instantie met pensioen en zijn zoon weet dan ook niets van zijn verleden af. Om zijn geheim te bewaren merk je dat hij afstandelijk en commanderend doet naar zijn zoon, maar naarmate het spel vordert zie je op verschillende instanties dat hij wel degelijk om zijn zoon geeft. Het zorgt voor vele mooie momenten die je niet zou verwachten in een spel wat God of War heet en zorgt voor een enorm mooi contrast tussen de gameplay waarin je de ene na de andere afslacht en Kratos als een vader.

Uitdagende gameplay

Tenzij je God of War aanzet met “Give me a Story” zul je snel merken dat de gameplay flink uitdagend is. Zeker wanneer je grotere vijanden als boss fights en de Valkyries hebt zul je merken dat gewoon in het wilde weg slaan geen effect heeft. Je zult goed moeten ontwijken en blokkeren wil je door de lastigere gevechten doorkomen. Zelfs wanneer je dit onder de knie hebt worden sommige gevechten extreem lastig. Voor één gevecht heb ik zelfs de moeilijkheidsgraad naar beneden gezet om hem te kunnen behalen.

Het mooie is dat afgezien van de “Give me God of War” moeilijkheidsgraad geen van de moeilijkheden zo onvergeeflijk is dat het niet leuk meer is om te spelen. Zolang je goed gebruik maakt van alle mechanics die het spel biedt (iets verderop hier meer over) zul je merken dat in principe alles haalbaar is. Je kunt dus alleen niet hersenloos erop los slaan.

Ik noemde eerder al verschillende game mechanics die het spel bevat. Naast het standaard aanvallen, verdedigen en ontwijken heeft God of War namelijk nog flink wat elementen die het spel gevarieerder maken. Om te beginnen met Kratos. Kratos heeft verschillende outfits die je kunt maken en upgraden in het spel. Wanneer de levels hiervan hoog genoeg zijn kun je hier verschillende sockets vullen met bonussen. Zo kun je de cooldown op Runic Attacks verlagen, meer schade toebrengen of juist hogere defence krijgen. Door deze juist te combineren met de uitrustingstukken kun je echt een flinke bonus krijgen in bepaalde gebieden.

Natuurlijk kun je ook je wapen, de Leviathan Axe, upgraden. Hoewel je later in het spel nog een wapen krijgt noem ik die in verband met spoilers niet. Ook hier kun je sockets bij vullen, maar dat is een stuk minder interessant dan de skills die je kunt vrijspelen. Elk level speel je namelijk meer skills vrij die zorgen voor een nieuwe combinatie die je met je wapen kunt uitvoeren. Het onder de knie krijgen van de verschillende combinaties en krachten van je wapens is ook een kern van het overleven in de wereld van God of War.

Atreus is iets minder uitgebreid dan Kratos. Hoewel je hier ook wel outfits voor kunt maken en zijn boog kunt upgraden is het hier een stuk simpeler. Je hebt namelijk geen sockets en je hoeft niet op te letten op of zijn verdediging niet te ver achter komt te lopen. Atreus kan namelijk niet dood. Hij is puur een hulpje die op commando pijlen schiet en soms helpt in een combo met Kratos. Dit is erg fijn aangezien het tactische aspect van Atreus heel fijn is, maar als je ook nog op zijn levensbalk moest gaan letten werd het wel erg uitgebreid.

Tot in de puntjes uitgewerkt

Dat Santa Monica Studios aan alles heeft gedacht is overal aan te zien. Van de sfeervolle en diverse locaties, tot de details in omgevingen tot de verhalen die Kratos en Mimir vertellen wanneer je in een boot zit of fast travel gebruikt. Er is een flinke lading aan research geweest naar de Noorse mythologie. Van de personages die je ontmoet als Freya en Mimir tot de verhalen over mythologische gebeurtenissen die ver voor het spel hebben plaatsgevonden.

Kleine minpunten

Zoals ik eerder al noemde waren Muspelheim en Niflheim redelijk klein opgebouwd. Beide locaties hadden geen invloed op het verhaal maar worden gebruikt voor een zijmissie en het verbeteren van je uitrusting door uitdagingen. Vooral die van Niflheim was door de tijdsdruk en de roulatie aan vijanden matig als je het vergelijkt met hoe de rest van het spel is.

Een ander klein minpunt vond ik het “fast travellen”. Het concept van het interactieve van de Doors of Yggdrasil is leuk en de verhalen ook, maar juist iets als fast travellen wil ik graag zo snel mogelijk naar mijn nieuwe locatie. Zeker op het einde toen ik voor de 100% van de ene naar de andere locatie ging, werd het wat vervelend. Dit kwam ook wel omdat de verhalen op een gegeven moment op waren.

Verschil met PlayStation

Wanneer je God of War al hebt gespeeld op de PlayStation is de vraag waarschijnlijk of het spel het extra bedrag waard is om het ook op de PC te spelen. Hierop is het antwoord echter: nee. Voor de meesten die zowel een PC als een PS4/PS5 hebben zullen de upgrades zoals Nvidia DLSS en Nvidia Reflex fijn zijn, maar het bedrag van het spel opnieuw kopen niet waard zijn. Als iemand die GoW in eerste instantie op de PS4 Pro heeft gespeeld merk je ontzettend goed het verschil daar is niet onderuit te komen, maar in alle eerlijkheid is het niet €49,99 (prijs op Steam) waard. Als je een PS4 hebt en je hebt hem nog niet gespeeld. Koop dan zeker als je PC het aankan het op de betere instellingen dan je PS4.

9.5
Vorig artikelESNS line-up voor digitaal festival en conferentie compleet
Volgend artikelsc Heerenveen verkoopt Espejord
review-god-of-war-2018-pc-de-ultieme-versie-van-de-gow-rebootGod of War vertelt een enorm rijk verhaal met vele Noorse mythologie erin verwerkt. De interactie tussen Kratos en Atreus is om van te genieten en de worldbuilding is op een geweldig niveau gedaan. Ondersteund door een prachtig verhaal over familie en masterclass in sounddesign is GoW een must have wanneer je een PC hebt (of een PS4/PS5).