Home Reviews Game Review Days Gone

[Review] Days Gone

Er zijn al vele games uitgebracht die zich afspelen in een Apocalyps wereld vol zombies waar de mensheid zijn best doet om te overleven en een samenleving proberen op te bouwen. Je kan dan denken aan state of decay, dying light en uiteraard de geweldige ps4 exclusive,  the last of us. Het is en blijft een game genre die vele interesseert en daarom is er nu de ps4 exclusive, Days Gone uitgebracht.

Wat je van Days Gone kan verwachten en waar het over gaat lees je weer in een recensie van de jongerensite Planetzone.

Het verhaal draait zich om motorrijder Deacon die tijdens een Freaker uitbraak met een helikopter mee kan die op het punt staat te vertrekken naar een veilige kamp. Het zijn Deacon, zijn gewonde vrouw Sarah en beste vriend Boozer die aankomen bij de helikopter. Er is echter één probleem: Er is namelijk nog maar plek voor 2 personen. Deacon besluit zijn vrouw Sarah in de helikopter te plaatsen en Boozer te vergezellen om de overlevingskansen van allen te vergroten.

Het spel Days gone begint dan hierna en geeft jou de volledige controle over motorrijder Deacon een paar jaar na het incident. De helikopter met Sarah aan boord is kort na vertrek neergestort en Deacon heeft sindsdien het verlies nooit helemaal verwerkt. In de tussentijd hebben Deacon, Boozer en vele andere overlevenden een nieuw leven opgebouwd in de overspoelde Amerika vol freakers.

De 2 vrienden overnachten in een veilige toren die omringd is door een hekwerk en in de tussentijd doen ze klusjes voor kampen met overlevenden. Ze hebben namelijk de hulp van de mensen in deze kampen hard nodig om zelf ook voorruit te kunnen gaan.

de stad Oregon

je doet in Days Gone verschillende klussen voor vooraanstaande personages uit de diversen kampen die zich verspreid bevinden. Deze klussen doe je in de Amerikaanse staat Oregon wat een open spelwereld is waar veel tijd is gestoken in de omgeving en details. Het geeft je ook echt dat gevoel dat je door een verlaten apocalyptische stad te rijdt. De gebouwen die er nog staan zijn verlaten dan wel afgebrokkeld en veel is overgenomen door moeder natuur.

Het verhaal begeleid je dan ook langs de verschillende kampen en door de opdrachten ga je op de motor door gebieden als bossen, moerassen en zanderige vlaktes. Days gone geef je door de open wereld, rijden op je motor en het survivalaspect genoeg redenen steeds weer te willen gamen.

De spanning is dan ook regelmatig aanwezig aangezien de freakers overal zijn en het aan jou is deze sluipend te doden of er op los te hakken dan wel schieten. Ze reageren op zicht en geluid en is het dus wel zo slim rond te sluipen.

Het kan je ook overkomen dat je tegen een hele grote groep Freakers aanloopt,  ook wel de Hordes genoemd. Deze Hordes zijn moeilijk uit te schakelen en is het advies om te rennen voor je leven om te ontsnappen.

Het is raadzaam dan overdag naar die locatie terug te keren en te achterhalen waar het hol dan wel van deze Hordes verblijft. Als je deze heb gevonden biedt het jou de mogelijkheid deze Hordes alsnog uit te schakelen. Mijn advies is dan wel genoeg munitie, wapens, bommen, granaten en molotov’s op zak te hebben om kans te maken een horde uit te schakelen.

Me and my bike

De motor in dit spel is echt jou kindje en je moet hem maken wanneer die kapot is, tanken als de benzine bijna op is en upgraden voor betere prestaties. Het tanken doe je bij verlaten tankstations, in

een kamp of onderweg door te zoeken naar achtergelaten jerrycans. De benzinetank moet je gevuld houden want anders rijd je motor niet meer. De ontsnapping aan een grote groep freakers, plunderaars of wilde dieren zal je hoogstwaarschijnlijk niet overleven. Daarnaast is de open wereld ook veel te groot om te voet te doorlopen. De motor blijft altijd staan waar jij hem heb laten staan of bent afgestapt, dus dat je hem ergens neerzet waar je hem ook makkelijke terugvind.

Het is niet alleen rekening houden met je motor qua survival, maar ook je munitie, verband, melee wapens, molotov cocktails. Je zal in het begin van Days Gone beperkte opslag hebben tot munitie, molotov cocktails, verband en je melee wapens gaan snel stuk. Days gone daagt je dus echt uit buiten de veilige kampen uit om te overleven, overwinnen en upgraden om verder te komen.

Days Gone movie

Days Gone bied naast de geweldig omgeving en vele mogelijkheden vele missies waar een verhaal aangekoppeld is met tussenfilmpjes waar het acteerwerk echt geweldig is. Het zijn de personages, emoties, spektakel, kwaliteit en omgeving die het doen lijken alsof je al gamend een film aan het kijken bent.

De manier waarop Deacon ook langzamerhand meer te weten komt over het gedrag van de freakers is boeiend en interessant. Daarnaast zijn vriendschap met Boozer en het rouwen om zijn vrouw zet Deacon neer als een mens van vlees en bloed. De emotionele hoogtepunten zijn dan ook aangrijpend en doet je denken aan de The Last of Us.

Bugs & Glitches

Ik had eerder in deze recensie wat minpunten beschreven met betrekking tot bugs/glitches die zich bevonden in het spel wat nogal storend waren. Het waren bugs als missies die vast liepen, je met de motor vast kwam te zitten in een omgeving en de framerate soms omlaag ging.

Er zijn sinds kort wat updates uitgebracht en hiermee lijken deze bugs/glitches verleden tijd.

Days Gone is een spel waar liefde, energie en tijd in is gestoken om jou uren lang game plezier te geven en het moeilijk is te stoppen.  Het is de combinatie van gameplay in een open wereld, diversiteit, het verhaal en personages die er voor zorgen dat je terugkeert naar de game. Ik ben al jaren fan van Sony en dit soort playstation exclusives bewijzen weer waarom.

Ik kijk dan ook echt uit naar The Last of Us 2 en hoop dat Days Gone ook een vervolg zal krijgen.

Days gone is vanaf nu  exclusief verkrijgbaar voor de playstation 4

Vorig artikelVrouw bevalt tijdens concert P!nk