Home Reviews Game Review Days Gone – Bend Studio’s spel komt eindelijk tot zijn recht.

[Review] Days Gone – Bend Studio’s spel komt eindelijk tot zijn recht.

In 2019 verscheen het spel Days Gone voor de PlayStation 4 met erg gemixte reviews. Het had vele bugs en glitches en zelfs op de PS4 Pro werkte het niet goed. Tijd dus voor een redemption story?

Op de PlayStation heb ik zelf Days Gone niet heel veel gespeeld. Een aantal keren even bij vrienden om het wat te proberen, maar was het gewoon niet. Voornamelijk door de bugs kwam ik toen niet goed in het spel en zeker bij het zoveelste zombie/infected spel is een middelmatige gameplay funest.

Wereld building ten top

Open wereld spellen worden de laatste tijd wel eens van beweerd dat ze veel te lang zijn. Vrijheid maakt een spel niet altijd beter en kan het langdradig maken. Days Gone heeft hier op zich een goede oplossing voor. Zo worden bepaalde gameplay mechanics pas later in het spel beschikbaar gemaakt waardoor er een extra push komt om verder te gaan en meer te verkennen. Dit zodat je de hele wereld leert kennen voordat je tegen enorme ladingen vijanden moet vechten. Want dan weet je een beetje hoe alles in de wereld in elkaar zit waardoor tactische plannen gemaakt kunnen worden voor het neermaaien van honderden vijanden.

Het kan in het begin misschien wat aan de trage kant aanvoelen, maar dat is juist wat het een goede survival game maakt. Je zult echt moeten nadenken over welke paden je neemt hoe je op je bestemming komt en welke wapens je gebruikt. Want maak je veel geluid? Dan komen de zombies op je af in groten getale en zul je het hoogstwaarschijnlijk niet goed overleven. Days Gone is dus een spel waarbij je veel moet plannen en zeker in het begin nogal sneaky zult moeten bewegen. Dit zorgt er soms wel voor dat de pacing van het verhaal wat raar aanvoelt, maar dat drukt de pret niet heel erg.

Afwisselen qua besturing

Natuurlijk ondersteunt Days Gone op de PC het gebruik van toetsenbord en muis en dat werkt op de meeste momenten echt perfect. Alle toetsen zitten goed bij elkaar en je hoeft geen gekke houdingen aan te gaan om een actie uit te voeren. Er is alleen een bepaald gedeelte waarvoor ik eigenlijk een controller bij de hand zou houden. Dat is het rijden op Deacon zijn motor. Wanneer je het keyboard ervoor gebruikt voelt het enorm clunky aan. Je zwaait dan veel te snel over het wegdek heen.

Gelukkig kun je naadloos wisselen tussen controller en toetsenbord. Dus ik zou aanraden om voor de stukken op de motor je controller erbij te pakken. Dit zorgt gewoon voor een veel soepelere ervaring qua gameplay.

Grafisch gritty, maar prachtig

Days Gone is een echte post apocalyptische game. Alles in de wereld is grauw, depressief en geeft weinig hoop aan de overlevenden. Hoewel er enorm veel van dit soort werelden zijn gemaakt de laatste jaren heeft Days Gone een beter sfeergevoel. Het trekt je meer in de wereld van Deacon dan wat ik eerder bij soortgelijke spellen heb gevoeld.

Qua performance draait Days Gone als een zonnetje op een Acer Helios laptop met een RTX3070. Ik haalde op 1080p consquent de 144fps met heel af en toe een paar framedrops die amper te merken waren.

8.5
Vorig artikel[Review] Trust Fyru 4-in-1 Microphone (White)
Volgend artikelDit was De Strafste Schooldag 2021
review-days-gone-bend-studios-spel-komt-eindelijk-tot-zijn-rechtDays Gone is niet perfect, maar als er één spel van Sony profiteert van een PC port is het Days Gone wel. Het speelt enorm soepel, het verhaal zit goed in elkaar afgezien van wat mindere pacing af en toe. Daarnaast is het ook nog eens een open wereld die niet al te lang duurt. Kortom een super spel en verreweg de beste versie.