Home Reviews Game Review Battlefield 2042 – overtuigd helaas niet

[Review] Battlefield 2042 – overtuigd helaas niet

Het is een bijzonder jaar voor First Person Shooters. In minder dan drie maanden tijd zijn er maar liefst drie grote franchises die met een nieuw deel komen. Call of Duty, Halo en natuurlijk Battlefield. Met de constante evolutie van elementen als Warzone voelt het als een flinke klus om er uit te springen. Vanguard lukte dat al niet, maar hoe zit dat dan met Battlefield 2042?

Battlefield 2042 weet op sommige momenten een enorm goede game te zijn, maar op andere momenten een teleurstelling. De kwaliteit van het spel ligt flink uit elkaar en dat is zonde. Wat er precies nu goed werkt en minder goed werkt, lees je in deze review.

Het mindere aan 2042

Om te eindigen met een positieve noot trap ik de review af met de negatieve kanten van Battlefield 2042. Hoewel Battlefield 2042 in zijn kern de bekende gameplay van de franchise wilt behouden doet die dat nu op grotere maps met meer spelers. Dit aangezien de nieuwere generaties dat aankunnen en het komt dichter bij de actie van de populaire Battle Royale spellen. Wat opvalt is dat de huidige formule gewoon niet helemaal lekker past in zulke games. Het voelt namelijk vooral chaotisch aan. Zeker aangezien er voor verschillende modi juist goede communicatie nodig is. Iets wat vaak online niet gebeurd. Met vrienden is communiceren makkelijk, maar wanneer je met willekeurigen speelt? Dan wordt het een ander verhaal. Dit is zeker het geval in het strategische Hazard Zone.

Dan de toevoeging van de specialisten. Het concept is top, meer vrijheid is wat voor personage je wilt spelen met uniekere vaardigheden, merk je al snel dat er te veel gebreken aan zitten. Zo voelt het alleen nuttig in strategische modi waar je van te voren op elkaar kunt inspelen en overbodig in alle andere modi. Maar een paar builds voelen als echt werkbare builds en doordat iedereen alles kan dragen is er ook geen goed onderscheid te maken in de builds midden in een potje.

Met de nieuwe generatie consoles kunnen er nu 128 spelers tegelijk in een map spelen. Dat klinkt in eerste instantie weer top want dan zijn er meer mensen om te verslaan, maar er is een minpunt. De maps zijn namelijk ook vergroot. Hierdoor voelen de matches soms veel te leeg aan wat de gameplay ervaring van iets als Battlefield een stuk minder maakt.

Niet alles is zo gloomy

Gelukkig is ook niet alle gameplay slecht. Zo zijn de Portal en Breakthrough voor een groot deel echt heerlijke modi om te spelen. In Breakthrough voelt het geweldig (wanneer de levels niet te veel verspreiding bieden) om met zoveel spelers tegen elkaar te spelen. Doordat je grote teams hebt krijg je juist het gevoel echt in grotere oorlog te zitten dan met de vroegere aantal spelers. Het enige wat hier wat aangepast moet worden is de balancing (iets waar EA van zegt aan te werken). Zo verliest de aanvallende kant bijna altijd in deze modus. Iets wat ergens toch het speelplezier wel wat weghaalt.

EA heeft dus bovendien beloofd nog flink wat aan te passen op basis van de feedback die ze hebben ontvangen. Er is dus hoop dat vooral in de balancing en snelheid van het spel nog wat quality of life verbeteringen zullen uitkomen. Misschien dat het na wat extra werk toch de kwaliteit wordt die iedereen verwacht.

De andere modus, Portal, brengt een ode aan oude Battlefield versies. Met maps uit verschillende oude spellen kun je je nostalgiedrang goed voeden of juist voor het eerst belangrijke invloeden ontdekken. Niet alleen laat het je spelen met alle instellingen waar de maps om bekend waren, maar je kunt het aanpassen zoals jij wilt. DICE heeft namelijk een rule editor toegevoegd waarmee je ieder potje uniek kunt maken zoals jij wilt. Iets wat zeker de moeite waard is om mee rond te klooien.

7.0
Vorig artikel[NEW] LIZOT x BONEY M – ‘DADDY’ | SINGLE
Volgend artikelAanmeldingen voor Nederlands eerste esports-team voor kinderen met een handicap nu geopend
review-battlefield-2042-overtuigd-helaas-nietBattlefield 2042 is sinds jaren de eerste nieuwe Battlefield. Helaas overtuigd deze generatie Battlefield niet. Het voelt net wat beter aan dan CoD Vanguard, maar het mist de wowfactor. Dat in combinatie met wat technische problemen en de komst van Halo Infinite doet die niet genoeg om echt er boven te komen.